Belg koopt voeding weer meer lokaal

Lokale voedingswinkels, zoals bakkers, groentewinkels en viswinkels, hielden het in 2016 opmerkelijk beter uit dan de jaren voorheen. Dat meldt het Neutraal syndicaat voor zelfstandigen (NSZ).

Enkel de slagers deden het iets minder goed dan de jaren voorheen, meldt NSZ na een analyse van cijfers van FOD Economie. ‘Tegelijkertijd nam het aantal buurtsuperettes vorig jaar met vier procent toe. Er lijkt een kentering ingezet’, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. ‘We kopen opnieuw meer lokaal, bij de voedingswinkel om de hoek.’

Volgens de ondernemersorganisatie heeft dat vooral te maken met de mobiliteit: consumenten willen voor hun dagelijkse boodschappen niet nog eens in de auto zitten. Ook de steeds toenemende vergrijzing speelt in de kaart van de buurtwinkel die makkelijk te voet kan worden aangedaan en vaak ook aan huis levert bij klanten die minder mobiel zijn.

Daarnaast is er volgens NSZ een toenemende vraag naar authentieke en artisanale producten. ‘Die vinden consumenten niet of amper in grootwarenhuizen, maar wel bij de lokale voedingswinkels.’ Het is volgens de organisatie dan ook duidelijk dat handelaars inspelen op die maatschappelijke trends en hun aanbod daaraan aanpassen.

Het aantal bakkers nam in 2016 met slechts 1,1 procent af, terwijl hun aantal in 2015 nog daalde met 2 procent. Bij groentewinkels was er vorig jaar zelfs sprake van een status quo, terwijl hun aantal in 2015 met 1,8 procent afnam. Eenzelfde verhaal bij de viswinkels: in 2016 verdwenen er 1 procent van het toneel, ongeveer evenveel als in 2015 (-0,7 procent). Enkel de slagers vallen uit de toon: hun aantal nam vorig jaar af met 2,1 procent en dat is meer dan in 2015, toen er sprake was van een daling met 1,4 procent.