Vissen in een veel grotere vijver
Foto: Bol.com
Als Belgische e-commercespeler is het niet gemakkelijk om voet aan wal te krijgen in het Nederlandse webshoplandschap. Samenwerken met bol.com kan dat plaatje grondig wijzigen, meteen de hoofdreden waarom kook- en woonwinkel Dhondt met het van oorsprong Nederlandse bedrijf in zee ging. “Plots werd de vijver om in te vissen een flink pak groter”, aldus Birger Vandevelde.
Artikel aangeboden door bol.com.

“Drie jaar geleden werd onze familiezaak – met winkels in Brugge, Roeselare en Sint-Martens-Latem – door bol.com gecontacteerd. Ik had zeker oren naar hun verhaal maar ben er toch rustig ingestapt, omdat ik eerst de kat uit de boom wilde kijken. Concreet: slechts een beperkte selectie van ons keuken-, decoratie- en interieurassortiment werd online geplaatst. Na dat eerste jaar voerden we een informatisering door die onze stock automatisch met hun database verbond. Daardoor belandden onze producten veel sneller op de website en hoefde niet alles meer manueel te worden ingevoerd. Onze verkoop kwam in een stroomversnelling terecht en tegen de feestdagen schoten de cijfers de hoogte in …

Hoe we een selectie maken uit ons ruime assortiment? Unieke artikelen, kwaliteitsmerken, nicheproducten doen het steevast goed. Niet dat we daar gericht naar op zoek gaan wanneer we ons aanbod willen verruimen, maar het is wel degelijk zo dat wat vlot verkoopt in onze winkels, het meestal ook op bol.com prima doet. Een voorbeeld van een nicheproduct dat momenteel echt aanslaat zijn de houten modelbouwpakketten van Ugears voor kinderen: op bol.com heb je als enige aanbieder sowieso succes.

Opkijken naar Nederland

De voornaamste reden om met bol.com samen te zitten, was voor mij de Nederland-factor. In vergelijking met België ligt Nederland lichtjaren voor qua e-commerce. Ook hun wetgeving is duidelijk aangepast aan de onlinehandel, daar kunnen we in België nog een puntje aan zuigen. Op de koop toe worden tal van Belgische url-adressen opgekocht door grote Nederlandse spelers: ga er maar eens aanstaan, als kleine Belgische retailer. Dankzij bol.com hebben ook onze noorderburen ons aanbod ontdekt. Het blijft niet bij ontdekken alleen, ze halen ook de creditcard boven. Mijn speelveld is in omvang verdubbeld. Aangezien de voorraad bij bol.com zelf ligt en ze een uitstekende verzenddienst hebben, blijft het logistiek haalbaar.

Grote toegankelijkheid

Bol.com mag dan een gigant zijn, ze hebben een eersteklas backoffice en blijven heel toegankelijk. Een paar keer per jaar organiseren ze infoavonden, over het voorkomen en oplossen van problemen bijvoorbeeld. ‘Hoe producten zo omschrijven dat ook de Nederlandse consument ze begrijpt - zeg niet bakpan maar koekenpan’, dat soort dingen. Je komt er andere verkopers tegen en wisselt ervaringen uit. Om maar te zeggen: bol.com is sterk begaan met zijn partners. Je staat er nooit alleen voor.”

Wil je meer weten over zakelijk verkopen via bol.com? Klik hier