Model uit omstreden Dove-reclame reageert: 'Ik ben geen slachtoffer'
Foto: dove
Beautymerk Dove sloeg afgelopen weekend de bal helemaal mis met een reclame die suggereert dat je door hun zeep ‘van zwart in wit’ kunt veranderen. Maar de vrouw van Afrikaanse origine, Lola Ogunyemi, vindt zichzelf geen slachtoffer. Dat legt ze uit in een open brief op de website van de Britse krant The Guardian.

'Al op zeer jonge leeftijd kreeg ik te horen dat ik mooi was… voor een meisje met een donkere huid', steekt Lola van wal in haar open brief. 'Ik ben van Nigeriaanse origine en geboren in Londen, maar ik groeide op in Atlanta. Ik was me tijdens mijn jeugd zeer bewust van de maatschappelijke opinie dat vrouwen met een donkere huidstint er beter zouden uitzien met een lichtere huid', gaat ze verder.

'Ik weet dat de schoonheidsindustrie deze opinie heeft versterkt door vooral blanke modellen te portretteren als het ideaalbeeld. In sommige landen worden zwarte modellen zelfs nog ingeschakeld om producten te promoten die de huid lichter maken', klinkt het. 'Dit repressieve verhaal heeft veel vrouwen uit verschillende gemeenschappen beïnvloed en ik ben één van hen. Daarom zei ik volmondig "ja" toen Dove me de kans bood om het gezicht te zijn van hun nieuwe campagne. De kans krijgen om mijn zusters met een donkere huidskleur te vertegenwoordigen, voelde als de perfecte manier om aan de wereld duidelijk te maken dat we ertoe doen en mooi zijn.'

Ingekorte versie

Maar de advertentie werd niet zo positief onthaald als Lola hoopte. 'Als je vandaag op het internet zoekt naar "racistische advertentie", dan krijg je een foto van mijn gezicht als resultaat. Ik wilde de kracht en de schoonheid van mijn achtergrond promoten, het was teleurstellend om te zien hoe de campagne wereldwijd controverse uitlokte.' 

Lola zegt dat ze op voorhand niet wist hoe de uiteindelijke reclame van Dove er zou uitzien. 'Als ik ook maar een idee had gehad dat ze me zouden voorstellen als minderwaardig in een voor- en na-shoot, zou ik geweigerd hebben, maar mijn ervaring met het team was positief. Iedere vrouw die meewerkte aan de shoot begreep het concept: onze verschillen gebruiken om te benadrukken dat elk huidtype de zachtheid van deze producten verdient.'

De eerste versies van de campagne pasten ook volledig binnen dat idee. De T-shirtwissel gebeurde tussen meerdere vrouwen van diverse origine, en verschillende leeftijden. Maar toen kwam de ingekorte versie van dertien seconden op Facebook, waarin de initiële boodschap volledig verloren ging, vooral omdat men de derde afbeelding in de advertentie over het hoofd zag: na de blanke vrouw komt immers een Mexicaanse vrouw tevoorschijn.

'Ik begrijp dat de beelden verkeerd geïnterpreteerd worden en de woede van het publiek. Het verhaal is geschreven zonder de consumenten context te bieden. Ik vind dat Dove zeker zijn excuses moest aanbieden, maar het bedrijf had ook de creatieve visie kunnen verdedigen of een zwarte vrouw gewoon ondubbelzinnig kunnen betrekken bij de campagne. Ik ben geen stil slachtoffer van een verkeerd gelopen beautycampagne. Ik ben sterk, mooi en zal niet zomaar worden uitgewist.'