Fraude treft Japanse automakers
Kobe Steel heeft gesjoemeld met de kwaliteitsdata van zijn onderdelen. Foto: REUTERS

Grote Japanse autoproducenten als Toyota en Mazda vrezen de impact van een fraudeschandaal bij onderdelenleverancier Kobe Steel.

Het Japanse Kobe Steel heeft jarenlang gesjoemeld met de data over de kwaliteit en de levensduur van een aantal aluminium­ en koperproducten. De fraude zou slaan op 4 procent van alle leveringen van Kobe Steel aan in totaal tweehonderd bedrijven, onder wie de automakers Toyota, Mazda en Subaru en vliegtuigproducent Mitsubishi Heavy Industries.

De fraude is aan het licht gekomen bij inspecties van producten van Kobe Steel die tussen september 2016 en augustus van dit jaar werden verscheept. Maar de kans is groot dat de fraude al jaren aan de gang is.

Voorlopig zijn er nog geen meldingen van veiligheidsproblemen bij die onderdelen, maar de Japanse minister van Transport heeft de autobouwers gevraagd om uitgebreide controles te doen.

Het is onduidelijk of dat gepaard zal gaan met een massale terugroepactie van auto’s. Dat was vorig jaar wel het geval toen het Japanse Nissan wagens moest terugroepen omdat de airbags van toeleverancier Takata slecht bleken te werken.

Takata overleefde het schandaal niet en ging failliet. Zover is het nog niet met Kobe Steel, maar op de beurs van Tokio dook het aandeel deze week al met 22 procent omlaag.