Air Traffic in het Depot: onderschat nooit de trouw van een bakvis
Air Traffic tekende in Het Depot voor de meest onverwachte comeback van het jaar. Foto: Koen Bauters

Door tien jaar na hun laatste wapenfeit drie keer Het Depot uit te verkopen, tekende Air Traffic voor de comeback van het jaar.

Ach, 2007. Donald Trump was nog gewoon een gekke zakenman. De financiële crisis moest nog ten volle losbarsten, en kekke gitaarmuziek was nog niet démodé. We zijn er zelfs zeker van dat de zon toen harder scheen.

Dat lag deels aan een reeks Britse rockgroepjes die toen de Belgische festivals overspoelden. Pianorockbands als Keane, Travis of Snow Patrol spiegelden zich aan Coldplay, dat toonde dat je ook zonder experimenteerdrang zo succesvol kon zijn als Radiohead. Ook Air Traffic was even goût du jour: ‘Charlotte’ en ‘Shooting star’ domineerden in 2007 en 2008 StuBru en TMF, en de band speelde in totaal vier keer op Rock Werchter. Op de affiche prijkte Air Traffic boven Editors en The National, die toen nochtans al meer kilometers op de teller hadden.

Maar een jaar later stapte de drummer op, en ging de band, zoals het luchtverkeersleiders betaamt, in staking. Fractured life bleef hun enige wapenfeit, en ‘Shooting star’ zakte weg uit StuBru’s De Tijdloze. Tot ze in februari een comeback aankondigden. In 24 uur verkochten ze drie keer Het Depot uit. ‘Dat zien we normaal enkel bij dEUS of Editors’, reageerde programmator Mike Naert verbaasd.

‘Dit is surreëel’, vatte ook zanger-pianist Chris Wall samen. Tien jaar na een korte popcarrière stelden vier Britten met een kantoorjob vast dat hun songs nog meegezongen werden in Leuven. Vraag de zaal wat er in de cursussen stond waar ze in 2007 nachten op zwoegden, en de helft blijft het antwoord bijster. Maar dat er na 1 minuut en 58 seconden een ‘wooh!’ hoort in ‘Charlotte’, wisten ze nog allemaal.

Walls zwalpende emotionele zang en dartele piano klonken als sympathieke anachronismen uit een tijd dat drumcomputers, synths en subbassen nog voor moeilijkdoeners weggelegd waren. Of zoals Wall die dissociatie zelf uitdrukte: ‘als je het voorprogramma leuk vond, zoek hem op, euh, on whatever they use these days.’

Maar bovenal bleken de bakvissen opgegroeid die in 2007 hun releaseconcert in de AB bevolkten. ‘Wacht!’, klonk het toen Wall ‘Shooting star’ inzette. ‘Mijn lief is naar het toilet, maar dit was de openingsdans op onze trouw.’ Wall keek alsof er een hele schoenwinkel aan klompen brak. ‘And he went now? How weak is his bladder?’ Maar de band wachtte, en het koppel danste in het gangpad.

Air Traffic speelde in Leuven een pleidooi voor popnostalgie. ‘Werchter!’, riep er iemand. Om eerlijk te zijn: waarom ook niet?

Air Traffic (****) Gezien op 30/9 in Het Depot, Leuven. Op 14/4 nog in AB, Brussel.