Er is opnieuw een zinkgat ontstaan in Brussel, ter hoogte van de Leuvensesteenweg in Sint-Joost-Ten-Node. Door die instorting is een waterleiding beschadigd en kwamen de sporen tussen Brussel-Noord en Brussel-Luxemburg onder water te staan. Een honderdtal mensen werd geëvacueerd.

Wegen die instorten omdat een lekkende riolering hun fundering heeft weggespoeld: we kunnen ze in de toekomst vaker verwachten, dat schrijft De Standaard vandaag. En zo geschiedde. Voor de tweede keer in iets meer dan een week is een zinkgat verschenen in het Brusselse gewest. Dat meldt de Facebookpagina PolCon. Een week na het zinkgat op het Kardinaal Mercierplein, dicht bij het Centraal-station, werd de Leuvensesteenweg in Sint-Joost-ten-Node getroffen. 

Er zijn een honderdtal mensen geëvacueerd. Onder de geëvacueerde buurtbewoners bevinden zich ook enkele kinderen van een nabijgelegen crèche. De kinderen zijn met een bus naar ergens anders overgebracht. Ook de klanten van het Jazz Station, een jazzcafé aan de Leuvensesteenweg, moesten de buurt verlaten.

Leidingbreuk

De precieze oorzaak van het zinkgat is voorlopig onduidelijk. Al raakte door de instorting wel een waterleiding beschadigd, waardoor er een waterlek is ontstaan. Dat water veroorzaakte een overstroming veroorzaakt in de treintunnel tussen de stations Brussel-Noord en Brussel-Luxemburg. 'Het water is niet afkomstig van regen', laat NMBS weten op Twitter. 'Volgens onze info ligt een waterlek aan de oorzaak.'

Infrabel bevestigt dat het om een breuk gaat. 'We zijn het slachtoffer geworden van een breuk in de waterleiding', aldus Infrabel-woordvoerder Fréderic Petit aan Het Nieuwsblad. 'Het betreft een externe oorzaak, maar we zitten hiermee wel dagenlang in de problemen', aldus Petit. Bij het incident vielen geen slachtoffers.

De problemen op spoorlijn 161 zullen nog meerdere dagen duren, laat NMBS-woordvoerder Bart Crols weten. Ze zullen donderdag ook een zware impact hebben op de avondspits. De NMBS leidt de treinen naar Luxemburg en Namen om via Leuven. De reizigers wordt aangeraden de NMBS-website of app te raadplegen om hun reis te plannen.

Bij het zinkgat dat vorige week ontstond aan het Kardinaal Mercierplein lag het aan een lek in een waterafvoerpijp.

Historische erfenis

Eerder dit jaar zakten bij het Schumanplein twee auto’s in de grond, nadat het asfalt onder hun wielen met veel kabaal was opengebarsten tot een kloof van vier meter diep. Ook toen was het een lekkende afvoer die de fundering van de weg erboven had weggespoeld. Een kleine trilling deed de rest.

Van de historische erfenis zijn we nog lang niet verlost en de gevolgen zijn navenant. Rioleringen barsten open, boomwortels dringen er in door, dichtingen laten het afweten. Dat leidt tot zinkgaten, maar heeft ook een nefaste milieu-impact: afvalwater sijpelt in de bodem en veroorzaakt er verontreiniging.

Noodzakelijk onderhoud bleef achterwege. ‘Veel rioleringen zijn daardoor ondergrondse tijdbommen’, zegt Claude Van Rooten, directeur bij het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw.