TreinTramBus tevreden over invoering Citypass
Foto: BELGAIMAGE

Tegen eind dit jaar kunnen pendelaars in Gent en Antwerpen voor 60 euro per maand zowel bus, tram als trein nemen met de Citypass. Reizigersorganisatie TreinTramBus reageert tevreden.

Het idee achter de citypass is dat een pendelaar met één kaart zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. Het standaardtarief voor de formule zal 60 euro per maand bedragen.

Reizigersorganisatie TreinTramBus reageert tevreden. ‘Het is iets wat we al jaren vragen’, zegt Kees Smilde, woordvoerder van TTB.

‘De citypass vergroot het gebruiksgemak voor de reiziger. Die kan voortaan immers vrij overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. Iemand die van Evergem naar Gent moet kan bijvoorbeeld de heenreis maken met de trein en terugkeren met de tram zonder dat hij daarvoor twee verschillende abonnementen nodig heeft.’

‘Gebied moet groot genoeg zijn’

De citypass zal 60 euro per maand kosten. Die prijs is aanvaardbaar, klinkt het bij TTB. ‘Maar men moet er uiteraard wel voor zorgen dat het gebied waarbinnen de citypass kan gebruikt worden voldoende groot is. De files ontstaan immers niet door het verkeer dat zich binnen de stad verplaatst, maar wel door verkeer dat vanuit de ruime agglomeratie naar de stad komt.’

‘In een stad als Gent zou de citypass dus ook moeten gebruikt kunnen worden door mensen die bijvoorbeeld uit Wetteren of Deinze naar de stad komen’, aldus Smilde, die toegeeft dat de citypass ook niet het wondermiddel is dat iedereen naar het openbaar vervoer zal lokken. Maar mensen hebben nu wel een excuus minder om het openbaar vervoer niet te nemen. Het gecombineerde abonnement zal ook goedkoper zijn dan twee afzonderlijke abonnementen.’

Blijven werken aan infrastructuur

‘Het openbaar vervoer is nooit perfect. We kunnen het alleen maar aantrekkelijker maken door te werken aan het aanbod, de infrastructuur en de tariefformules. De citypass is uiteraard een mooie stap op het gebied van tarieven, maar we moeten ook blijven werken aan aparte busbanen en een verbetering van het bus- en treinaanbod’, gaat Smilde verder.

‘In dat opzicht kijken we ook uit naar de nieuwe dienstregeling van de NMBS die in december van kracht wordt. De spoorwegmaatschappij wil een serieuze inspanning doen om het treinaanbod te verbeteren.’