’Groene bedrijfswagens lossen fileprobleem niet op’
Foto: BELGA

De partij Groen is uiteraard niet tegen een vergroening van het wagenpark, maar het voorstel van Open Vld om het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op diesel of benzine af te bouwen, focust te veel op koning auto.

Open VLD-kamerlid Egbert Lachaert wil vanaf 2022 het fiscale voordeel voor vervuilende bedrijfswagens stelselmatig afbouwen, zodat ze tegen 2027 als gewoon loon belast zullen worden. Enkel groene wagens, zoals elektrische wagens of auto’s die rijden op waterstof, zullen het voordeel blijven behouden.  Op die manier hoopt hij het wagenpark op relatief korte termijn ingrijpend te vergroenen.

Om het fileprobleem op te lossen, 'moeten we mensen vooral blijven motiveren om over te stappen naar andere vervoersmodi, zoals de fiets of het openbaar vervoer', zegt Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke.

Het liberale voorstel is goed voor het milieu, maar het lost het fileprobleem niet op, klinkt het. Daarvoor is een mobiliteitsshift nodig. 'De regering moet inzetten op een echte gedragsverandering, en dat kan via ons voorstel van een mobiliteitsbudget voor iedereen en extra investeringen in het openbaar vervoer.'

Ook het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) ziet in het voorstel ‘een goede voorzet’ voor het debat over de vergroening van het bedrijfswagenpark.

De sociale partners (vakbonden en werkgevers) raakten het eerder in de Nationale Arbeidsraad eens over de invoering van een mobiliteitsbudget. In hun advies daarover vragen ze de regering ook om maatregelen te nemen om het bedrijfswagenpark versneld te vergroenen, zonder te raken aan lopende contracten en rekening houdend met het aanbod van groene wagens op de markt.

Het voorstel van Open Vld’er Egbert Lachaert past in dat pleidooi voor groenere bedrijfswagens. Het VBO wijst er wel op dat voor zo’n voorstel bepaalde randvoorwaarden vervuld moeten zijn: ‘Je hebt niets aan fiscale voordelen voor groene wagens zonder bijvoorbeeld extra laadpalen.’

De werkgeversorganisatie pleit daarom voor overleg tussen politiek en experts.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig