Acteur Wim Opbrouck was dit jaar de enige Belgische gast van het Nederlandse tv-programma Zomergasten. Verschillende Nederlandse kranten hadden na zijn passage van zondagavond een mening klaar.

Zomergasten is het traditionele live interviewprogramma van de Nederlandse publieke omroeporganisatie VPRO. Zes zondagavonden mogen gasten hun televisieavond vullen met favoriete fragmenten. Afgelopen zondag mocht Wim Opbrouck aan tafel schuiven bij de nieuwe presentatrice, Janine Abbring.

‘De Vlaamse acteur [...] is waarschijnlijk de minst bekende Zomergast’, begint de recensie van het NRC, maar ‘dat compenseerde hij met zijn eloquente en gepassioneerde manier van vertellen.’ Opbrouck scoort ook punten omdat hij ‘het programma maar al te goed kent’ en met hoe ‘zijn liefde voor de kunst die deze uitzending draagt’.

‘Abbring kan ver meegaan in zijn passie. Vooral als het gaat over muziek [...] Zodra echter omstreden politieke of maatschappelijke onderwerpen ter sprake komen, moet zij naar woorden zoeken’, aldus nog het NRC. ‘Op Opbroucks genuanceerde blik op pedofilie [...] reageert zij ongemakkelijk. Ze is opgelucht wanneer hij seksuele contacten met kinderen expliciet verwerpt.’

Die gespannen sfeer was ook de recensent van Trouw niet ontgaan. ‘De acteur uit het land van Dutroux begaf zich welbewust op glad ijs, maar [de presentatrice] haalde hem van de baan voordat hij uitglijers kon maken.’ Toch vonden ze Opbrouck vooral ‘een wel heel aanstekelijke positivo. Een man met een open gezicht en sprekende handen. Als een kind zo blij dat hij een mooie avond mocht maken.’

‘Benijdenswaardig Vlaams’

Ook De Volkskrant zag ‘een bruisend vat’ tegenover Abbring zitten, doch resulterend in televisie die ‘bepaald niet iedereen buiten de toneelwereld [zal] interesseren. Voordeel van dit soort specialistische uitstapjes bleef dat Opbrouck het allemaal verwoordde in benijdenswaardig bloemrijk Vlaams, vol pasklare citaten.’

‘Niettemin dacht Abbring - de beste Zomergasten-presentator sinds lang - deze avond soms te veel aan haar gast en minder aan de kijker. De passage over de interne fricties bij Opbroucks voormalige werkkring, theatergezelschap NTGent, was veel te uitgesponnen om te boeien.’

Volgens Vrij Nederland is Wim Opbrouck niet alleen wereldberoemd in Vlaanderen, ‘maar vanaf het najaar ook bij ons’. De hele avond regeerde volgens de krant de nuance, ‘het overkoepelende thema van de avond. Maar het gesprek tussen Opbrouck en Abbring blijft hierdoor wat risicoloos en braaf.’

Tot slot heeft Wim Opbrouck volgens Het Parool ‘laten zien hoe belangrijk Zomergasten is’, en wel omdat de acteur ‘Na al die tientallen jaren zowaar een verrassende start [gaf]: het eerste fragment in Zomergasten was een fragment uit Zomergasten. Het kleine gebaar was niet zonder belang. In Nederland is de begintune van Zomergasten het startsein voor een mitrailleurvuur van meningen [...] Opbrouck, gretig en royaal in de beste Vlaamse traditie, wees ons erop hoe bijzonder het programma is.’

‘Ik hoop dat een toekomstige zomergast nog eens een fragment kiest uit de uitzending van zondagavond, want Opbrouck bewees dat de formule goed genoeg is om onvergetelijke televisie op te leveren’, concludeert Het Parool.