Reserveren op restaurant? Voorschot betalen
Themabeeld Foto: ycs

Klanten komen vaak niet opdagen in een restaurant, ook al hebben ze een tafel gereserveerd. Dat is vervelend voor de zaakvoerder. Daarom lanceert TabelFever het initiatief om een voorschot te vragen na een reservatie.

‘Het zou goed zijn moest de hele sector dit doorvoeren, dat zou een krachtig signaal geven', zegt Filip Vanheusden, voorzitter van Horeca Vlaanderen, aan onze redactie. 'Maar ik vrees dat de klanten daar nog niet klaar voor zijn.' Vanheusden hekelt vooral mensen de mensen die zonder reden niet komen opdagen. 'Een reservatie mag niet vrijblijvend zijn, klanten moeten beseffen dat niet komen opdagen schadelijk is voor ons economisch model.'

Het idee is niet nieuw. Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) dacht een kwart van de restaurants er in 2013 al over na. Vorig jaar was een voorschot vragen voor 72 procent van de restaurants geen optie. Nu is TableFever naar eigen zeggen de eerste om met voorschotten te werken. Veel restaurants werken wel al met een systeem om klanten te herinneren aan de reservatie, via telefoon of e-mail.

'Ik ben benieuwd naar wat de testfase van TableFever zal opleveren', zegt Vanheusden. 'De resultaten kunnen een interessante leerschool zijn voor de hele sector. We moeten de gevallen van kwaad opzet eruit halen.'