Alcoholvrij bier slaat toch aan
Foto: getty images
Tussen juni 2016 en juni 2017 werd op de Belgische markt, los van de horeca, 55.000 hectoliter alcoholvrij bier verkocht. Dat is ruim een derde meer dan in diezelfde periode een jaar eerder.

Ook de Radler-variant – bier gemengd met frisdrank – blijft het goed doen, met ruim 25.000 hectoliter per jaar.

Ook al zijn die volumes nog klein bier in vergelijking met de verkoop van ‘gewone’ pils (jaarlijks 8 miljoen hectoliter), een verandering in perceptie valt niet te ontkennen. ‘Steeds meer mensen willen genieten van een pintje, zonder de problemen die alcohol met zich meebrengt’, zegt Jean-Louis Van de Perre, voorzitter van de Belgische brouwers.

‘Ze willen nadien nog veilig met de auto kunnen rijden of gaan werken. Het zijn dan ook voornamelijk jonge mensen die voor alcoholvrij bier kiezen. Bovendien ligt het aantal calorieën lager dan bij bijvoorbeeld cola, en is bier een volledig natuurlijk product.’