‘Vliegtuigzitjes worden almaar krapper: een gevaarlijke evolutie’
Op deze Boeing 787 Dreamliner is voorlopig nog wél veel beenruimte. Foto: BELGA

Een Amerikaanse rechter heeft geoordeeld dat het bureau van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten sterk moet overwegen om minimumafmetingen voor vliegtuigzetels en de afstanden daartussen op te leggen aan luchtvaartmaatschappijen.

Innoveren, innoveren, wie de zetels in het vliegtuig steeds kleiner maakt, zal het leren. Dat lijkt de laatste jaren de leuze van verschillende vliegtuigmaatschappijen, die op zoek gaan naar manieren om meer passagiers op dezelfde oppervlakte te krijgen. Van het smaller wordende gangpad tot enkele centimeters minder beenruimte: u beeldt het zich niet in dat uw vliegtuigzetel steeds krapper wordt.

Minder beenruimte en smallere zetels

Tot hiertoe zijn vooral Amerikaanse maatschappijen bedreven in het krapper maken van vliegtuigzitjes. Zo biedt Spirit Airlines standaardstoelen aan waarbij de afstand tussen de hoofdsteun van de ene zetel ten opzichte de hoofdsteun van de zetel ervoor (of erachter) in totaal nog maar 71 centimeter bedraagt. Dat is bijzonder weinig voor een passagier met gemiddelde lengte. Ook American Airlines zou plannen hebben om in de nieuwe Boeing 737 nog maar 74 centimeter ruimte tussen de hoofdsteunen te voorzien op de laatste twee rijen in het vliegtuig zodat er een extra rij premiumzitjes kan worden gecreëerd vooraan het toestel.

Flyers Rights, de Amerikaanse organisatie die de rechten van de passagier verdedigt, noteerde de afgelopen jaren ook een versmalling van de zetels: van gemiddeld 47 centimeter naar 43 centimeter.

Comfort en/of veiligheid?

Flyer Rights trok met die bevindingen naar de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten, maar die oordeelden met een panel van drie experts dat de reizigers enkel zullen moeten inboeten aan comfort.

Die bevinding is echter niet helemaal correct, oordeelt rechter Patricia Millet. ‘Dit is de zaak van de ongelooflijk snel "krimpende" stoel. En zoals jullie misschien al gemerkt hebben, worden de zetels in het vliegtuig almaar krapper, terwijl de gemiddelde Amerikaan - en de wereldburger in het algemeen - toch vooral groter wordt. Dit is een gevaarlijke evolutie. Het gaat hier niet meer louter om het inboeten aan comfort, maar om het aftasten van de veiligheidsregels. Als stoelen te dicht op elkaar staan, kan dit tot chaos en vertraging leiden bij evacuaties of andere noodgevallen.’

‘Ik dring er dan ook op aan dat de luchtvaartautoriteiten hun oordeel herzien en minimumafmetingen opleggen aan vliegtuigbouwers’, besluit Millet.