De stank van rottend vlees, bloed op straat en wetenschappers die een autopsie uitvoeren: niet meteen beelden die ons aan Parijs doen denken. Maar wie de voorbije dagen de lichtstad bezocht liep langs de oever van de Seine toch het karkas van een aangespoelde walvis tegen het lijf. Gelukkig ging het maar om een levensechte replica. Al was de stank wél echt.

Wie recent langs de oever van de Seine wandelde, kwam daar een wel heel onverwacht tafereel tegen. Wetenschappers bestudeerden er het aangespoelde karkas van een potvis. Wie dichterbij kwam, werd tegemoetgekomen door de geur van rottend vlees. Een walvis die aanspoelt in Parijs, zo dicht bij de Notre-Dame? Onmogelijk. Gelukkig ging het ‘maar’ om een replica, daar geplaatst door het Antwerpse kunstenaarscollectief Captain Boomer. Toch is de walvis volgens artistiek directeur Bart Van Peel ‘hyperrealistisch’: rottende organen, bloed, parasieten en stank incluis.

Wat deed een walvis in Parijs?
De potvis ‘spoelde aan’ met zicht op de Notre-Dame Foto: EPA

‘Onheilspellend’

De bedenkers zien in de walvis een metafoor voor de vernieling van ons ecologisch systeem. Via de ‘stille, dode aanwezigheid’ van het karkas hoopt Van Peel een ecologisch bewustzijn aan te wakkeren bij zijn publiek. En dat werkt, want volgens hem maakt de walvis heel wat emoties los.

‘Mensen hebben vaak een heel persoonlijke band met dieren, iedereen reageert dus anders’, zegt de kunstenaar. ‘Ik hoorde mensen al zeggen dat ze die dag de auto niet meer zouden nemen, of zag dat wat verderop meisjes spontaan de straat begonnen op te kuisen.’

‘Met alle negatieve berichten die opduiken over ons milieu, heeft het karkas iets onheilspellends. De walvis is een soort voorteken, een boodschapper uit een mysterieuze wereld’, zegt Van Peel nog.

‘Spel tussen fictie en realiteit’

Door samen te werken met wetenschappers hopen de kunstenaars van Captain Boomer de illusie vol te houden dat de walvis echt is, ook in het drukke stadscentrum van de Franse hoofdstad. ‘Dit is een spel tussen fictie en realiteit’, zegt Van Peel. ‘De wil om te geloven bij bezoekers is groot, ook in Parijs.’ Rond het karkas staan hekken opgesteld, daarbinnen geldt maar één ding: de walvis is echt. De wetenschappers dissecteren de walvis, bestuderen parasieten en tonen stukken vel of tanden aan het publiek.

Ondertussen verdween het karkas al uit het straatbeeld van Parijs. Volgens Van Peel was de editie in Parijs een ongezien succes, mede dankzij het contrast tussen stad en natuur. Eerder trok het collectief met het kunstwerk al naar Londen, Antwerpen en Oostende. Waar de walvis de volgende keer zal aanspoelen, is nog niet gekend.