Fransman is beste in vijfde etappe Silk Way Rally, Colsoul fier na negende plaats
Foto: EPA

De Fransman Cyril Despres (Peugeot 3008 DKR) heeft de vijfde rit in de Silk Way rally gewonnen. Despres was 6:26 sneller dan de Chinees Yangui Liu (Baicmotor). Leider Sébastien Loeb (Peugeot 3008 DKR) eindigde als vijfde en verloor ruim 17 minuten op ritwinnaar Despres.

Tom Colsoul reed samen met Yazeed Al Rajhi (Mini John Cooper Works Rally) als negende over de eindstreep. Het duo moest ruim een half uur prijsgeven nadat ze 50 km voor de finish verkeerd waren gereden.

Stéphane Peterhansel (Peugeot 3008 DKR) kende opnieuw pech. Na zijn koprol van dinsdag had hij woensdag mechanische problemen waardoor hij ruim 52 minuten verloor.

Bij de trucks heeft Kamaz de macht gegrepen. De dagzege was voor Dmitry Sotnikov (Kamaz). De Rus neemt de leiding over van Kolomy (Tatra) die onder andere door een rol meer dan 37 minuten verloor. Gerard De Rooy (Iveco), dinsdag nog tweede in de stand, moest na mechanische problemen aan het tweede checkpoint de strijd staken. Hij is via de openbare weg op weg naar het bivak. Het is niet duidelijk of hij donderdag nog van start gaat. Zijn teamgenoot Artur Artur Ardavichius, bijgestaan door de Belgische navigator Serge Bruynkens, verloor ruim een uur en zakt in de stand van de derde naar de vijfde plaats.

De zesde rit brengt de karavaan van Semey naar Urdzhar. Een trip van 597,13 km waarvan 387,86 klassementsrit.

Bruynkens stopte om de leider te helpen

Serge Bruynkens, navigator van Artur Ardavichius (Iveco), is met zijn team van plaats drie naar vijf gezakt in de Silk Way Rally. Het trio Ardavichius-Bruynkens-Huisman verloor woensdag 1u03:38.

“Als er bij aanvang van de dag iets misloopt, dan merk je heel vaak dat de rest van de dag ook niet alles naar wens verloopt. Vandaag was Murphy heel dicht in de buurt”, zegt Serge Bruynkens. “Het begon al bij de start. Ik had me misrekend waardoor we ons te laat aan de start aanboden. Tijdens de klassementsrit zijn we gestopt om leider Kolomy te helpen. Hij is een rechtstreekse concurrent maar ook een bijzonder sympathiek iemand. We hopen dat wanneer wij in de duinen in de problemen zouden komen, hij ook solidair is.”

“Nadien kenden we problemen met het gaspedaal dat precies bleef haperen”, gaat Bruynkens verder. “Een elektrisch probleem lag aan de basis. Een geluk bij een ongeluk want toen we stopten om te kijken wat er scheelde, merkten we dat het wiel links achteraan rookte. We hadden nogal wat stukken van de weg afgesneden en waren daarbij onder andere door hoog en droog gras gereden. Dat gras had zich vastgezet in het wiel en was de hoge temperaturen van de remmen beginnen smeulen.”

Overdrive staat met vier wagens in top tien

De langste klassementsrit van de Silk Way rally werd een meevaller voor het Belgische Overdriveteam, dat met vier wagens in de top 10 eindigde. De Chinezen Liu (Baicmotor), Lu (Baicmotor) en Zhou Young (Toyota Hilux 2017) eindigden respectievelijk tweede, vierde en zesde. De Fransman Christian Lavieille (Baicmotor) eindigde op de tiende plaats.

“Dat is een knappe collectieve prestatie waar ik zeer tevreden mee ben”, zegt Jean-Marc Fortin, teammanager van Overdrive Racing. “Het venijn van deze rit zat in het tweede gedeelte toen de rijders zich door het hoge gras een weg moesten banen. Dat gras zette zich vast in de wielen van Zhou Young en Christian Lavieille. Beide rijders moesten stoppen om een brand te blussen. Deze Silk Way is nog maar vijf dagen onderweg en er is al heel wat gebeurd. Peterhansel zijn we al kwijt en Loeb had vandaag ook problemen toen hij de weg moest openen. Rekening houdend met de duinen en zand die ons in China nog te wachten staan, is het onmogelijk te voorspellen wat er nog zal gebeuren.”

Tom Colsoul: “Fier op mezelf”

Tom Colsoul is weer een stapje dichter bij de finish van de Silk Way rally, al beseft hij maar al te goed dat het echte werk in de duinen nog moet komen. Ondanks het tijdverlies van woensdag is de Landenaar bijzonder tevreden met de manier waarop hij Yazeed Al Rajhi (Mini John Cooper Works Rally) heeft gegidst.

“We wisten dat we vandaag de langste klassementsrit van de rally voor de wielen geschoven kregen. Wat we niet wisten, was dat de navigatie zo moeilijk zou zijn”, zegt Tom Colsoul. “Het was bijgevolg geen geschenk om als tweede de baan op te moeten. Het was verschrikkelijk moeilijk om de pistes te vinden. Overal was er heel hoog gras. Vaak moest je gewoon het gras in rijden en jezelf voorhouden dat de piste wel zou komen. Soms was dat het geval, soms ook niet en dan moest je corrigeren”, aldus Colsoul.

“De vrachtwagens waren vandaag in het voordeel omdat zij hoger zitten en de piste gewoon zien liggen. Onze tijd is eerder teleurstellend net als die van Loeb die als eerste de baan op moest. Eigenlijk hebben wij beiden letterlijk het gras weggemaaid voor de deelnemers die achter ons kwamen. Ritwinnaar Despres startte na zijn problemen van gisteren op de 16e plaats en mocht al freewheelend naar de zege rijden. Tijdens de 450 km lange rit hebben we, op Despres na, niemand gezien”, beevstigt Colsoul.

“Ik was ervan overtuigd dat we een goede tijd hadden neergezet, maar eens aan de finish kwam iedereen in ons spoor toe. Toen wist ik genoeg. Anderzijds was het voor mij een perfecte trainingsdag. Eentje die ik nooit zelf zou kunnen organiseren. Los van onze tijd ben ik heel tevreden met mijn prestatie van vandaag, één foutje niet te na genomen. Ik ben fier op mezelf.”