Bpost aast op Bubble Post
Foto: Brecht Van Maele
Door de Gentse fietskoeriers van Bubble Post in te lijven, kan Bpost zich versterken in het leveren van pakjes in stadscentra.

Bpost heeft zijn vizier gericht op de fietskoeriers van het Gentse Bubble Post, vernam De Standaard uit meerdere bronnen. Het postbedrijf zou zo’n vier miljoen euro veil hebben om de ecologische pakjesdienst in te lijven. Bubble Post noch Bpost wil het nieuws bevestigen, maar dat laatste zegt dat het actief op zoek is naar externe partners. ‘Daarbij willen we knowhow en technologie binnenhalen die bij ons nog niet aanwezig is’, zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck. ‘We willen ook ons leveringsnetwerk uitbreiden.’

Een overname van Bubble Post lijkt  perfect te passen in die groeistrategie van Bpost. De Gentse start-up is gespecialiseerd in het leveren van pakjes op een milieuvriendelijke manier. Met cargofietsen en gekoelde bakfietsen kan Bubble Post ook in de stadscentra snel en makkelijk de laatste kilometers van het pakje voor zich nemen. Door de sterke opmars van e-commerce wordt net die pakjesmarkt steeds belangrijker voor Bpost. Terwijl de klassieke brievenpost al jaren krimpt, groeide de binnenlandse levering van pakjes met 24,5 procent in het eerste kwartaal.

Eind vorig jaar nam Bpost ook een ‘strategische participatie’ in de ­Antwerps-Limburgse start-up ­Parcify. Die applicatie gebruikt geolocalisatie om pakjes af te leveren op de exacte plaats waar de klant zich bevindt. Ook dat bedrijf is een ‘last-mile’-dienstverlener, die de laatste kilometers tussen een pakje en zijn koper overbrugt.

Blitzstart
De overname door Bpost zou een orgelpunt zijn in de snelle groei van Bubble Post, dat in 2012 door de Gentenaars Benjamin Rieder, Michel De Waele en Anthony Viaene werd opgericht. In amper vijf jaar groeide de Gentse start-up uit tot een bedrijf met een jaaromzet van 3,5 miljoen euro, dat meer dan honderd mensen tewerkstelt. De fietskoeriers rijden al rond in meer dan 15 Belgische en ­Nederlandse steden. En ondertussen staan ze ook in het Spaanse Barcelona en ­Vitoria klaar om op een milieuvriendelijke manier pakjes aan huis te leveren.

Maar die steile opgang ging niet over rozen. Oprichter en toenmalig ceo Benjamin Rieder kondigde vorig jaar in juni aan dat hij de scepter zou doorgeven aan Marc Morioux om de dagelijkse operaties in goede banen te leiden. Door de komst van Morioux, die daarvoor de Belgische tak van de Franse koerierdienst DPD leidde, zou Rieder zich meer kunnen focussen op de strategie en internationale expansie, maar de ­Gentse oprichter werd steeds meer buitenspel gezet.

Aandeelhouders versus management
De snelle groei van het bedrijf had intussen nieuwe aandeelhouders aangetrokken, zoals het sociale investeringsfonds SI2 – mede opgericht door Piet Colruyt. Samen goed voor een kapitaalinjectie van zo’n 5 miljoen euro, wilden de aandeelhouders, waarvan het overheidsfonds PMV de grootste is, beter zicht krijgen op de geldstromen van ­Bubble Post. Onder Rieder was er te weinig transparantie, erkent hij zelf ook: ‘We hadden wel een sterk uitgebouwd technologisch platform voor onze operaties, maar niet voor de financiën’, zei hij in De Tijd. ‘Niet uit slechte wil, maar omdat we zo hard ons best deden op het terrein.’

Rieder stapte uit het management van Bubble Post en verkocht zelfs zijn aandelenpakket. Morioux heeft sindsdien de structuur van het bedrijf grondig veranderd, waarbij hij meer top-down aanstuurt en focust op kostenefficiëntie. Hij bracht het aantal werknemers terug van zo’n 150 naar ongeveer 100.

Benjamin Rieder, die al aan nieuwe projecten werkt, snapt de interesse van Bpost niet. ‘Bubble Post werkt met een volledig ander logistiek model. Volgens mij valt dat maar moeilijk te integreren.’ Vorig jaar probeerde Bpost nog PostNL over te nemen, maar die deal sprong uiteindelijk af.