2017: het jaar van de omwenteling

Volvo moest wel elektrisch gaan

Het is logisch dat net Volvo als eerste klassiek automerk voor elektrische motoren kiest. China speelt een belangrijke rol in de beslissing.

De topman van het Zweedse automerk, Hakan Samuelsson, deed vandaag alvast zijn best om voor Volvo een plek te reserveren in de autogeschiedenis. Hij had het over een historisch moment: Volvo Cars gaat vanaf 2019 elke nieuw model uitrusten met een elektrische moto . Het automerk zet een punt achter wagens met enkel een verbrandingsmotor.

Redelijk drastisch en snel

Volvo Cars doet inderdaad iets uniek, bevestigt Tony Verhelle van de Autogids. Er zijn al heel wat automerken die elektrische en hybride modellen hebben. Het Japanse Toyota beet zelfs al twintig jaar terug de spits af met de lancering van de wagen met zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor onder de motorkap. ‘Maar de Zweden zijn wel de eersten die zich wagen aan de drastische keuze om in de toekomst enkel nog modellen met een elektrische motor op de markt te brengen. Dat is redelijk drastisch.'

Het bedrijf is van plan bijzonder snel te schakelen. Tussen 2019 en 2021 wil het al vijf volledig elektrische wagens op de markt brengen en dat aanbod aanvullen met een aantal plug-in hybridewagens op diesel of benzine en hybrideopties voor alle bestaande modellen. Nog eens vier jaar later, in 2025, wil het al een miljoen elektrisch aangedreven Volvo’s verkopen.

Volvo was nochtans geen voortrekker

Opmerkelijk is wel dat Volvo tot nog toe in de autosector geen voortrekker was van elektrisch rijden. De voorbije jaren was het eerder een van de automerken die het voortouw nam om kleinere en efficiëntere verbrandingsmotoren te ontwikkelen.

Hugo Pecquer, docent autotechnologie aan de Thomas More hogeschool, vindt dat dit wel te rijmen valt. Voor hem is de beslissing van Volvo Cars niet zozeer een kantelmoment voor de elektrische wagen maar wel voor de doorbraak van de hybriden. Die combineren een zo efficiënt mogelijke verbrandingsmotor met een elektrische.

Volvo is nu eenmaal een buitenbeentje

Pecqueur en Verhelle moeten niet lang nadenken op de vraag waarom nu net Volvo Cars als eerste beslist om voor alle modellen een elektrische motor te voorzien.

‘Het is het buitenbeentje van de klassieke autoconstructeurs. Het is een kleine speler maar wel met een wereldwijde aanwezigheid.' Volvo is te klein om de verdere ontwikkeling van wagens met enkel een verbrandingsmotor te combineren met de introductie van elektrische alternatieven.

Verhelle wijst erop dat Volvo Cars naast Europa vooral verkoopt in China en de Verenigde Staten. Twee regio’s waar dieselwagens veel minder ingeburgerd zijn. Terwijl Pecqueur aangeeft dat in die regio’s de automaat ook wijdverspreid is.

Gevolg: voor de automobilisten is een auto met een verbrandingsmotor inruilen voor eentje met een elektrische motor geen grote overstap.

Invloed van de Chinezen

Beide gaan er ook vanuit dat de nauwe Chinese band van Volvo ook een grote rol speelt. Volvo Cars is sinds 2010 in handen van de Chinese autobouwer Geely. Elektrisch rijden zit momenteel al serieus in de lift in China.

Het wordt nu uitkijken hoe de andere gevestigde automerken gaan reageren. ‘De druk op hen is aan het toenemen. Zeker nadat in een week tijd Tesla plannen ontvouwt voor een kleine elektrische wagen en Volvo gaat voor elektrificering’, daarvan is Tony Verhelle overtuigd.

Ook andere automerken sturen bij

Al wijst hij erop dat er ook andere koele minnaars van elektrisch rijden hun aanpak al bijsturen. Zo heeft het Duitse VW 25 nieuwe modellen met alternatieve aandrijving beloofd tegen 2025. Mercedes besloot de uitrol van tien elektrische modellen te vervroegen naar 2022. Audi wil tegen 2020 een hybride of een elektrische versie hebben voor al zijn modellen.

En Volvo Gent?

Onlangs raakte bekend dat de Belgische fabriek van Audi een tweede elektrisch model in de wacht heeft gesleept. Het wordt nu uitkijken of de Belgische fabriek van Volvo Cars in Gent ook betrokken wordt bij de elektrificering van de Zweedse autoconstructeur.

Woordvoerder Mark De Mey twijfelt er niet aan. ‘We maken deel uit van de elektrische toekomst van Volvo Cars.' Anno 2017 loopt in Gent al een hybridemodel van de band.

Niet te missen