Diesels moeten voor het eerst benzinewagens laten voorgaan
Foto: Photo News

Sinds begin dit jaar zijn er meer benzinewagens dan dieselauto’s verkocht. Dat is de eerste keer sinds lang. Diesels blijven nog wel zwaar doorwegen bij bedrijfswagens.

De diesels zijn op de terugweg door het optrekken van de belastingen en het almaar kleinere verschil tussen de prijs aan de pomp van diesel en benzine. Waardoor het financieel almaar minder interessant wordt om met een dieselwagen rond te rijden. U moet jaarlijks immers almaar meer kilometers rijden om beter af te zijn dan met een benzinewagen. Voor de meeste modellen gaat het om al meer dan 30.000 kilometer.

Het drijft de Belg terug naar benzine. Tijdens de eerste vijf maanden van 2017 werden er in ons land 254.899 auto’s verkocht. Daarvan waren er 131.161 benzinewagens. Goed voor een aandeel van 51,5 procent, blijkt uit cijfers van de Belgische automobielfederatie Febiac.

De eerste vijf maanden van vorig jaar was de verhouding nog net andersom met een aandeel van de dieselwagens van 53 procent. Maar toen was al duidelijk dat de ommeslag niet lang meer op zich zou laten wachten. Vier jaar geleden werden er nog dubbel zoveel dieselwagens als benzinewagens verkocht.

Bedrijfswagens

Zonder de bedrijfswagens zou de terugval van de diesel nog veel groter zijn geweest. De autoverhuurbedrijven in ons land kopen nog altijd veel meer diesels dan benzinewagens aan. 66 procent diesels tegenover 27 procent met een benzinemotor. Maar volgens Frank Van Gool van Belgische federatie van Voertuigenverhuurders Renta is ook bij de bedrijfswagens de kentering ingezet. Diesels waren tijdens het eerste trimester van 2016 nog goed voor een aandeel van 70 procent.

Dat diesel belangrijk blijft bij de bedrijfswagens heeft te maken met herverkoopwaarde van diesels en de fiscaliteit die gebaseerd is op de CO2-uitstoot. Daarop scoren dieselwagens nog altijd beter dan benzine.

Renta is alvast vragende partij om de fiscaliteit te hervormen. Van een CO2-score naar een ecoscore die ook rekening houdt met de roet- en stikstofuitstoot. Dat gaat de ontdieseling van het bedrijfswagenpark wellicht serieus versnellen. De verwachting is dat dit niet zozeer het aandeel van de benzinewagens gaat verhogen maar wel dat van de alternatieven zoals de hybride en elektrische auto’s, besluit Frank Van Gool.

.