Wagen inleveren en cashen
Foto: Photo News
Als u volgend jaar uw bedrijfswagen inlevert, zal u daar cash voor in de plaats krijgen, boven op uw loon. Tenminste, als uw werkgever dat voorstelt. Niet alleen de wagen zelf wordt gecompenseerd, als u ook uw tankkaart afstaat, krijgt u nog eens 20 procent extra budget. Dat heeft het kernkabinet vrijdag beslist.

De regering-Michel hoopt zo de steile opmars van bedrijfswagens te stuiten (DS 30 juni). Elke dag komen er 94 bij, terwijl onze wegen nu al dichtslibben en files record na record breken. Maar critici vrezen dat de maatregel weinig zoden aan de dijk zal zetten. ‘Dit is een gemiste kans.’

1. Heeft iedereen er recht op?

Neen, ten eerste moet uw werkgever al minstens drie jaar bedrijfswagens geven. Hij kan niet snel bedrijfswagens gaan huren voor één maand. Alleen starters – bedrijven jonger dan drie jaar – krijgen een uitzondering.

Ten tweede moet u in de voorbije drie jaar minstens twaalf maanden aan een stuk (en drie maanden ononderbroken voor de aanvraag) met een bedrijfswagen hebben gereden. Wie van job verandert en bij zijn vorige werkgever een mobiliteitsbudget had, kan dat voortzetten.

Ten slotte vallen bedrijfsleiders uit de boot. Zij mogen hun bedrijfswagen niet inruilen voor cash. Bovendien is  de werkgever noch de werknemer verplicht om in het systeem te stappen.

2. Hoeveel krijgt u in ruil voor uw bedrijfswagen?

Het hangt ervan af met welke wagen u rijdt. Het mobiliteitsbudget is vastgelegd op 20 procent van 6/7de van de cataloguswaarde van uw auto (zie grafiek). Als u nu al voor uw bedrijfswagen een eigen bijdrage voor persoonlijk gebruik betaalt, moet u dat bedrag aftrekken van de cataloguswaarde als basis voor de berekening.

Op dat bedrag zijn  geen socialezekerheidsbijdragen verschuldigd, maar moet de werkgever wel een solidariteitsbijdrage betalen. Ook bedrijfs- wagens worden nu al belast, afhankelijk van hoe oud en zuinig ze zijn.

Omdat de hele operatie voor iedereen budgetneutraal moet zijn – ook voor de overheid, betaalt u forfaitair ongeveer 20 procent belasting op dat mobiliteitsbudget. 

3. Zal dit de files doen  verdwijnen?

Neen, klinkt het unisono bij mobiliteitsexpert Kris Peeters, de liberale vakbond en auto- federatie Febiac. ‘Gewoon cash geven, is een budgettaire maatregel, maar lost de verkeersknoop niet op’, zegt Joost Kaesemans van Febiac. ‘Veel mensen gaan met een goedkopere auto rijden en de rest van het geld op hun spaarboekje zetten. De regering had beter voor een volwaardig mobiliteitsbudget gekozen, dat werknemers ook effectief aan hun verplaatsing moeten besteden, of dat nu met de auto, de fiets, het openbaar vervoer of een combinatie is. Als ik mij nu deels met de auto en deels met de elektrische fiets verplaats, betaal ik tweemaal voor het voordeel van alle aard.’

Ook binnen de meerderheid mist CD&V nog een hefboom om de files op te lossen. ‘Het cash-for-car-principe is een eerste stap in de goede richting’, zegt Kamerlid Jef Van den Bergh. ‘Maar wil men echt tot een volwaardig mobiliteitseffect komen, dan moet de focus op mobiliteit liggen, niet op nettoloon.’