De Croo pikt prijsverhoging Proximus niet: ‘Consument: gebruik uw macht!’
Foto: Photo News

Telecomminister Alexander De Croo zoekt zelf naar goedkopere aanbieder na ‘platte prijsverhoging’ door Proximus. En de consument volgt, de vergelijkingssite bestetarief.be wordt overspoeld.

Nauwelijks twee weken nadat de roaming verplicht werd afgeschaft, kondigde Proximus aan dat het op 1 augustus prijsverhogingen doorvoert voor verschillende bundels en mobiele abonnementen. Bij bepaalde pakketten gaat de mobiele operator tot 7 procent extra aanrekenen.

Een platte prijsverhoging, vindt De Croo, die het niet pikt dat de Belgische operator zich verstopt achter de aankondiging dat het tegelijk de datapakketten gaat verhogen: hoe groter je abonnement, hoe meer datavolume je er bij zal krijgen.

Doorzichtig verhaal

‘Het kost Proximus bijna niets om mensen meer data te geven. De meeste mensen gebruiken hun volledige datapakket nooit. Ze hebben niets aan de extra gigabytes’, wuift De Croo het doorzichtige commerciële verhaal van Proximus weg.

Hij roept de consumenten op om minder te klagen en actiever prijzen te vergelijken. ‘Consument, gebruik uw macht. Je moet niet klagen, maar shoppen. Het is een vrije markt. Elke operator mag zelf zijn prijzen bepalen, maar u hebt het recht te vergelijken en over te stappen’, lanceert de telecomminister een opmerkelijke oproep tegen het overheidsbedrijf waarvan hij zelf voogdijminister is.

Stormloop op bestetarief.be

Vergelijken kan volgens De Croo het best door te surfen naar de vergelijkingssite van de telecomregulator bestetarief.be. ‘Deze week alleen al surften 13.000 mensen naar bestetarief.be, dat is meer dan in één hele maand’, stelt De Croo tevreden vast.

Sterker nog, de minister gaat zelf op zoek naar een goedkoper alternatief voor zijn kabinet. ‘Ik ga een nieuwe aanbesteding uitschrijven, ja. Ik ben daartoe verplicht want de gezamenlijke telecomfactuur bedraagt meer dan 5.000 euro. Dat zal enkele weken duren. Als minister moet ik het goede voorbeeld geven’, klinkt het aan de telefoon.

Duurste van Europa

Of dat veel zal veranderen, valt af te wachten. Want in het verleden bleek al dat het moeilijk is om mensen te bewegen om van telecomoperator te veranderen. Twee jaar geleden kreeg Telenet tienduizenden klanten over zich heen na een prijsverhoging, maar bij gebrek aan goedkoper alternatief stapten toen nauwelijks klanten over naar een concurrent.

Niet voor niets zijn de Belgische telecomoperatoren bij de duurste van Europa. Ook voor internet en televisie. Maar dat laatste is wel aan het veranderen. Sinds kort Orange Belgium zich recent op internet en televisie heeft geworpen, zijn al heel wat klanten van Telenet overgestapt.

Ook voor internet en TV

En binnenkort wordt overstappen nog gemakkelijker. ‘Op de mobiele markt is het nu al zo dat bij een overstap, de onderbreking minimaal is en de nieuwe operator de volledige administratieve last op zich neemt. Wij gaan met de verhuisdienst Easy Switch hetzelfde invoeren voor internet, vaste telefoon en digitale televisie’, aldus De Croo