Amazon wil online prijsvergelijken in winkels manipuleren
Foto: AFP

Amazon heeft goedkeuring gekregen voor een vreemd patent. De internetreus zou voortaan het online vergelijken van prijzen via de wifiverbinding van een fysieke winkel kunnen manipuleren. Eerder deze week kocht Amazon in de VS zo’n fysieke winkelketen voor 13,7 miljard dollar.

Het algoritme dat Amazon gepatenteerd heeft moet mobiel windowshoppen ontmoedigen. Nu iedereen een smartphone met internetverbinding op zak heeft, hebben fysieke winkels veel last van mensen die online zoeken naar scherpere prijzen voor de producten waar ze in geïnteresseerd zijn.

De ‘Physical Store Online Shopping Control’ waar Amazon mee wil experimenteren kan detecteren wanneer een (potentiële) klant in een winkel naar de site van een concurrent surft. Uiteraard kan dat alleen als die klant ook gebruik maakt van de wifiverbinding van de winkel.

Op het moment dat dat gebeurt, zijn er volgens de patentomschrijving verschillende scenario’s mogelijk. De toegang tot die site kan gewoon geblokkeerd worden, zodat de bezoeker wegblijft bij die concurrent. Een andere optie is dat de surfer omgeleid wordt naar een gelijkaardige productpagina bij Amazon. Ook is het mogelijk om een prijsverschil tussen de winkel en de bezochte site te detecteren, zodat er meteen een tegenvoorstel kan gedaan worden. Of de mobiele windowshopper kan ook gewoon benaderd worden door een verkoper in de winkel die de klant verder probeert te helpen.

Amazon is zelf groot geworden door online prijzen systematisch onder die van fysieke winkels te houden. Eerder deze week deed Amazon de grootste overname in zijn geschiedenis en kocht het de biologische supermarktketen Whole Foods voor 13,7 miljard dollar. De deal moeten evenwel nog goedgekeurd worden door toezichthouders. De goedkeuring van dit concurrentie-onvriendelijke patent, dat al in 2012 werd ingediend, komt voor Amazon in die optiek wellicht op een ongelegen moment.