Fidget spinner-hype is alweer voorbij
Foto: AFP

De fidget spinner leek heel even op weg om de zomerhype van 2017 te worden. Leek, want volgens de zoekgegevens van Google is de trend over zijn hoogtepunt.

Elke zomer heeft zijn eigen hype. Vorige zomer was de wereld in de ban van Pokémon Go, enkele zomers geleden deed iedereen de Ice Bucket Challenge, en ga zo maar door. Het patroon is telkens hetzelfde: iedereen praat erover of doet het, en enkele maanden later is de aandacht volledig verdwenen. Dit jaar lijkt de fidget spinner goed op weg om de zomerhype van 2017 te worden.

U heeft het stervormige ronddraaiend plastic speeltje vast al wel eens gezien aan de schoolpoort of in uw woonkamer. Misschien bent u zelf wel een fervent spinner die iedereen verbaast met straffe spintrucjes. Hoe dan ook: er is geen ontkomen aan de hype. Zelfs Kim Kardashian heeft intussen haar eigen spinner uitgebracht.

Maar de kans lijkt eerder klein dat de fidget spinner een lang leven beschoren is. Trendspotting is geen exacte wetenschap, maar de gigantische hoeveelheid data die Google verzamelt kan wel een indicatie geven over de levensduur van een hype. En als we Google Trends mogen geloven, begint de interesse voor de spinner flink te verslappen.

In mei was de fidget spinner op zijn hoogtepunt. Zowel in aantal zoekopdrachten, in nieuwsberichten van Google Nieuws en interesse in YouTube-filmpjes over het onderwerp. Hierboven ziet u de grafiek van België, maar de dalende trend is sinds kort wereldwijd ingezet.

U heeft zich dus niet schuldig te voelen als u de hype gemist heeft. En als uw kinderen blijven zeuren om zo’n spinner in huis te halen, kunt u hen er gerust op wijzen dat het prul al lang niet meer cool is.

Maar als de fidget spinner het niet is, wat wordt dan wel de zomerhype van 2017? Die vraag blijft voorlopig onbeantwoord.