We kopen ons brood niet meer bij de bakker
Foto: ID/ LIEVEN VAN ASSCHE

Voor het eerst koopt de Vlaming meer dan de helft van zijn brood in de supermarkt. De warme bakker blijft achteruitboeren.

Voor het eerst hebben de ­supermarkten – de grote ketens als Delhaize en Colruyt, de hard discounters als Lidl en Aldi en de buurtsupermarkten als Carrefour Market – meer dan de helft van het marktaandeel in handen van onze broodconsumptie. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau GfK Belgium bij 2.711 Vlaamse gezinnen, in opdracht van de Vlam (het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing).

‘Brood in de supermarkt is van betere kwaliteit dan vroeger, en het aanbod is even ruim als bij een bakker. Die concurrentie is ­nefast’, zegt Bruno Kuylen van Bakkers Vlaanderen.

Het aandeel van de klassieke bakker staat al een tijdje onder druk. ‘Vorig jaar is het van 46 naar 43 procent gedaald’, zegt Geert Merckaert van de Vlam. ‘De ­supermarkten komen samen aan 52 procent. 5 procent zit bij tankstations en dergelijke.’