Brusselse taxioorlog ontspoort
Foto: Bart Dewaele
Bedreigingen, beledigingen, zelfs ontslagbrieven: het Brusselse taxiplan zet de sector in vuur en vlam.

Brussel Mobiliteit, dat medeverantwoordelijk is voor de opleiding van taxichauffeurs, maakt zich op voor een stortvloed aan negatieve stagerapporten. De afgelopen weken liepen heel wat getuigenissen binnen van stagiairs die geïntimideerd en bedreigd werden om petities te tekenen tegen het zogeheten taxiplan van de Brusselse regering. ‘Wie weigert, zou geen positief stageverslag krijgen, en dus ook geen bekwaamheidsattest om aan de slag te gaan’, zegt woordvoerster Inge Paemen.

Het taxiplan van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) beroert al een maand lang de gemoederen binnen het Brusselse taxiwezen. Als de regering en het parlement het goedkeuren, staan de sector ingrijpende hervormingen te wachten. Vergunningen zullen niet langer worden toegekend aan exploitanten (taxibedrijven) die vervolgens personeel in dienst nemen, maar rechtstreeks aan de chauffeurs. Zo moet de lucratieve handel met de vergunningen, die voor zeven jaar geldig zijn, gestopt worden. De doorsnee straatwaarde ervan zou al tot 70.000 euro zijn opgelopen.

Dat taxibedrijven niet staan te springen om hun vergunningen uit handen te geven, hoeft niet te verwonderen. Vele van hen lanceerden petities ertegen. Maar de zoektocht naar handtekeningen loopt uit de hand, tonen berichten die De Standaard kon inkijken.
‘Nadat een stagiair had geweigerd de petitie te ondertekenen, mocht hij van zijn patron op slag niet meer verder rijden, terwijl tot dan toe alle contact goed was verlopen’, staat in mailverkeer van de Brusselse administratie.

Uit onderlinge communicatie tussen chauffeurs blijkt dan weer dat ‘vertegenwoordigers van de exploitanten elke ochtend met de petitie rondgaan’. ‘Wie weigert te tekenen, mag grove beledigingen verwachten: fils de putte, lafaard ...’ Ook met ontslag wordt geregeld gedreigd. Volgens betrokkenen die anoniem wensen te blijven, ‘wordt de taxisector in de hoofdstad de laatste weken gedomineerd door een klimaat van angst en manipulatie’.

Maffia
De Belgische Federatie van Taxibedrijven (Febet) doet de verhalen over intimidaties af als ‘leugens’. ‘Er kan misschien hier en daar iemand zijn die zich bedreigd voelt, maar zeggen dat alle bedrijven chauffeurs onder druk zetten, gaat te ver’, zegt woordvoerder Sam Bouchal. ‘Het is niet de eerste keer dat rond de taxisector een angstklimaat opgehangen wordt. Ze doen alsof wij maffia zijn. Schandalig. Wij zijn tegen de plannen van de Brusselse regering omdat zij meer dan honderd taxibedrijven en duizenden jobs bedreigen.’

Het taxiplan wordt overigens niet alleen door de exploitanten onder vuur genomen. Ook vakbonden zoals ABVV vrezen dat de deregulering spelers als Uber vrij spel geeft en ‘van taxichauffeurs (schijn)zelfstandigen maakt’. 
Vandaag vindt in het Brusselse Parlement een hoorzitting plaats, waarop exploitanten en vakbonden, maar ook individuele taxichauffeurs hun bevindingen mogen uiten. Die laatsten doen dat achter gesloten deuren, uit vrees voor represailles.