Sporthorloges zijn slecht in calorieën meten
Foto: rr

Apparaatjes die je hartslag en hoeveelheid verbrande calorieën meten, zijn tegelijk bijzonder accuraat en totaal niet te vertrouwen.

Eerst het goede nieuws: sporthorloges zijn geen rommel, ze blijken uitstekend geschikt om je hartslag te meten. En dat is een eigenschap waarvoor ze toch vaak gekocht worden. Onderzoekers van de Stanford University in Californië hebben zeven apparaatjes getest bij 60 vrijwilligers. Het ging om de Apple Watch, Basis Peak, Fitbit Surge, Microsoft Band, Mio Alpha 2, PulseOn en de Samsung Gear S2. Alle toestellen hebben wat de hartslag betreft een foutenmarge van minder dan 10 procent. Dat konden de onderzoekers vaststellen door met een elektrocardiogram de hartslag te meten van de vrijwilligers terwijl die wandelden en fietsten. Bij het fietsen was de foutenmarge zelfs kleiner dan 5 procent voor zes van de zeven horloges. Enkel de Samsung scoorde ietsje slechter, maar nog altijd zeer acceptabel.

Het slechte nieuws: uit de tests bleek dat alle horloges slecht waren in het meten van energieverbuik. En geen klein beetje. Het beste toestel (Fitbit Surge) had een foutmarge van 27 procent, het slechtste (PulseOn) van 93 (!) procent. Om dat te meten werden het zuurstof- en koolstofdioxidegehalte in de adem van de vrijwilligers gemeten, de standaard meetprocedure voor stofwisseling.

Vermoedelijk zijn de metingen van de apparaatjes zo slecht omdat energieverbuik van vele variabelen afhangt, zoals hoogte, gewicht maar ook het fitnessniveau van de persoon die het horloge draagt. De verschillende merken hebben elk andere algoritmen om calorieverbranding te berekenen, maar geen enkele blijkt te volstaan.

Vermageren doe je zelf

De onderzoekers waren naar eigen zeggen tweemaal verbaasd. Verbaasd dat de hartslagmetingen zo accuraat blijken, en de caloriemetingen zo erbarmelijk slecht. Voor niet-medische apparaatjes als sporthorloges zou het toch wenselijk zijn dat de foutmarges onder de 10 procent blijven, stellen ze (voor medische apparaten moet het uiteraard veel beter). Vooral ook omdat heel wat mensen de gegevens van hun sporthorloge voorleggen aan dokters of diëtisten.

De conclusie klinkt: laat je eet- en sportgewoonten niet afhangen van de caloriemetingen op je gadget. En trouwens, uit een andere studie was al gebleken dat sporthorloges niet veel helpen bij het vermageren. De horloges zouden een vals gevoel van ‘veiligheid’ geven, ten koste van wilskracht. Twee groepen werden vergeleken: een groep te dikke mensen die op dieet ging mét horloge, en een groep die zonder horloge op hetzelfde dieet geplaatst werd. Beide groepen kregen zowel een eet- als beweegplan. Na zes maanden bleek de groep zonder horloge meer gewicht verloren te hebben.