Werkgeversorganisatie Unizo is niet te spreken over de vraag van de Privacycommissie om strenger te kunnen optreden tegen bedrijven die de privacy van consumenten schenden. 'We zijn nauwelijks geïnteresseerd in de KMO’s', reageert de privacycommissie. 'We willen Facebook aanpakken, niet de bakker om de hoek.'
Vanaf volgend jaar geeft de regering-Michel de Privacycommissie extra bevoegdheden. Gisteren liet de commissie blijken dat ze verder wil kunnen gaan in haar aanpak van bedrijven die de privacy schenden. 'Indien dat nodig is, willen we onze inspectietaak ten volle kunnen uitvoeren om de naleving van de AVG (Algemene Verordening gegevensbescherming, nvdr.) op het terrein te bevorderen', staat te lezen in een persbericht.
'Wel tanden, geen pitbull'
Unizo interpreteert het advies als 'assertieve taal' en vind het niet kunnen dat de Privacycommissie zou binnenvallen bij bedrijven. 'Beginnen zwaaien met sancties voor het niet naleven van regels die nog niet in voege en zeker nog niet gekend zijn is ongehoord en onaanvaardbaar,’ vindt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.
De privacycommissie nuanceert: 'We stuurden net een geruststellend bericht uit. We willen benadrukken dat de boetes er enkel zijn voor de slechte leerlingen van de klas. Wij krijgen dan misschien wel tanden, we worden geen pitbull. We zijn in alle eerlijkheid nauwelijks geïnteresseerd in de KMO’s; des te meer in de grote bedrijven en organisaties, meestal internationaal georganiseerd. Het is zeer bewust dat we Facebook aanpakken in plaats van de bakker om de hoek.'
Ondernemingen kennen regels niet
Volgens de werkgeversorganisatie is 84 procent van de ondernemingen niet op de hoogte van de privacyregels waaraan ze vanaf 25 mei volgend jaar moeten voldoen. Werk aan de winkel qua sensibilisatie, beseft de werkgeversorganisatie. ‘Onze bedrijven willen en zullen zich in regel stellen, maar de inspanningen die ze daarvoor moeten leveren, zijn groot en kosten tijd. In sommige gevallen ook een hoop geld. Unizo staat klaar om hen maximaal helpen. Maar we kunnen dit niet alleen’, zegt Van Eetvelt. 'De privacycommissie gaat zich van haar beste kant moeten laten zien.'
De commissie weet dat er nog heel wat onduidelijkheid bestaat over de op til zijnde regelgeving. 'Dit leidt in het bedrijfs- en verenigingsleven tot frustratie en ongerustheid. De Privacycommissie beantwoordde in het voorbije jaar al meer dan 250 vragen. En het eindpunt is nog niet in zicht. Maar verwerkers hoeven dus niet meteen grove sancties en monsterboetes te vrezen.'
De Privacycommissie werkt er momenteel hard aan om die klaarheid te scheppen. 'Op de website staat een themablok en een FAQ-pagina die de AVG uitlegt en de veel gestelde vragen beantwoordt. Er is een stappenplan beschikbaar dat bedrijven en organisaties aangeeft welke voorbereidingen ze moeten treffen.'
Er verschijnen ook regelmatig aanbevelingen en richtsnoeren op de website die een aantal verplichtingen en begrippen uit de AVG helpen verduidelijken. 'Al meer dan 180 keer gingen we het voorbije jaar de AVG toelichten, aan al die het horen wou. En omgekeerd krijgen wij te horen wat er leeft in de sectoren.'