Geen ‘break’ voor KitKat, patent alweer verworpen
Foto: AP

KitKat heeft niet het exclusieve recht op reep met vier vingers, zegt nu ook een Britse rechter. In België kreeg eigenaar Nestlé ook al het deksel op de neus.

Waaraan denkt u wanneer we het over een chocoladereep met vier ‘vingers’ hebben? Volgens Nestlé moet U nu spontaan KitKat roepen. Liefst 90 procent van de mensen associeert deze vorm met KitKat, beweert het bedrijf.

Nochtans kennen we er nog zo eentje, zal je denken: Leo. Dat is precies wat KitKat wil vermijden en daarom wou Nestlé rechten op de vorm van de chocoladereep (via een gedeponeerd handelsmerk). Nestlé vindt de vorm zo uniek dat zij die alleen zou mogen produceren en verkopen.

Noorse reep sinds 1937

Met de rode verpakking, de reclameslogan ‘Have a break, have a KitKat’ en vier chocoladevingers als handelsmerk wordt het bekende chocoladeproduct al sinds 1935 geproduceerd. Niet voor niets noemde Time Magazine ooit KitKat de meest invloedrijke reep ter wereld, stelt Nestlé.

Maar concurrent Cadbury, eigenaar van producent Mondelez en Leo is het daar niet mee eens en vecht al bijna 10 jaar een juridische strijd om ook chocolade met vier vingers te mogen maken. En keer op keer krijgt Cadburry gelijk en dit omdat in Noorwegen al sinds 1937 een soortgelijke reep Kvikk Lunsj (’Snelle Lunch’) bestaat.

België uitzondering

Gisteren werd Nestlé nu ook door het Britse Hof van Beroep in het ongelijk gesteld. Maar Nestlé weigert de handdoek in de ring te gooien en gaat opnieuw in beroep.

Ook in de EU lopen de procedures nog. Daar houdt Nestlé zich vast aan een uitspraak van het Hof van Justitie over het onderscheidend vermogen van het merk KitKat in ten minste tien EU-landen, waaronder Nederland.

Maar voor vier andere landen, waaronder België, geldt dit niet, zo oordeelde het Europees Hof nog in december. Maar Nestlé heeft - u raadt het al - ook tegen deze uitspraak al beroep aangetekend.