'Het eerste slachtoffer van de strenge Brusselse geluidsnormen is bekend.' Vrachtluchtvaartmaatschappij Air Cargo Global verhuist haar vluchten naar Amsterdam en Praag. 'Deze situatie zorgt voor een grote onzekerheid die nefast is', reageert Vlaams minister-president Geer Bourgeois (N-VA).

De laatste vlucht van Air Cargo Global op de luchthaven van Zaventem is eerder deze week opgestegen. De activiteiten verhuizen naar Amsterdam en Praag. De maatschappij haalt de aanhoudende onzekerheid over de geluidsnormen en de mogelijke boetes aan om haar vertrek te verklaren. Air Cargo Global was met twee Boeing 747-vrachtvliegtuigen actief op Brussels Airport. 'Opnieuw een slag voor onze tweede grootste economische groeipool', reageert Bourgeois. Hij roept iedereen op om constructief mee te werken aan een oplossing voor het dossier van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem.

'De Brusselse geluidsnormen jagen Air Cargo Global en 200 jobs weg', reageert Air Cargo Belgium, de overkoepelende vereniging van bedrijven op BRUcargo. 'Dit bewijst dat bedrijven geen boete in de bus moeten krijgen om zich bedreigd te voelen. De Brusselse regering mag dan laconiek verklaren dat het nog anderhalf jaar duurt voor de boetes effectief geïnd worden, vandaag wordt het duidelijk dat de onzekerheid en het afschrikeffect al bedrijven naar het buitenland jaagt', aldus Geert Keirens. 

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert dat hij 'het verdwijnen van deze jobs ten zeerste betreurt'. 'Ik zal er dan ook alles aan doen om tot een vergelijk te komen. Maar van zodra we kennis krijgen van boetes die bij bedrijven toekomen, zullen we niet aarzelen om een belangenconflict in te roepen.'

'Niet de laatste maatschappij die vertrekt'

De Brusselse regering besliste eind april om de aangekondigde strengere geluidsnormen boven Brussel toe te passen. Omdat de inning van de eraan verbonden boetes tot twee jaar kan duren, is er wel nog tijd om tot een structurele oplossing te komen in het dossier van de geluidsnormen. In dat dossier diende de Vlaamse regering al twee keer een belangenconflict in.

'Dit is zonder ingrijpen wellicht niet de laatste maatschappij die vertrekt. Het aantal boetes zal door de nieuwe normen meer dan vervijfvoudigen. Nog een vijftal andere maatschappijen vliegen met dezelfde toestellen, dat ziet er dus niet rooskleurig uit', besluit Keirens.

Brussels Airport bevestigt deze vermoedens: 'Ook de maatschappij Magma Aviation zegt Brussels Airport te zullen verlaten indien in de komende weken de onzekerheid niet weggenomen worden.' En er is volgens Brussels Airport 'een reëel risico dat er binnenkort nog meer vertrekken'. 

'Dringender dan ooit'

'De nood aan een stabiel wettelijk kader en een definitieve oplossing is dringender dan ooit', aldus Arnaud Feist, ceo van Brussels Airport Company. 'De beslissing van de Brusselse regering om het innen van de boetes uit te stellen is geen oplossing. Deze beslissing ging misschien uit van goede intenties, maar creëert een periode van onzekerheid gedurende anderhalf tot twee jaar.'

'Ik roep de betrokken politieke partijen op om de negatieve spiraal stop te zetten die het lokale en regionale economische weefsel in België vernietigt en zo snel mogelijk tot een oplossing te komen', besluit Feist.