Mediahuis mag Telegraaf overnemen
Foto: BELGAIMAGE

Het Belgische krantenbedrijf Mediahuis, in Nederland al eigenaar van NRC Handelsblad, mag de Telegraaf Media Groep (TMG) overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) maandag laten weten. De Nederlandse toezichthouder ziet geen bezwaren voor de concurrentie in het medialandschap.

Voor de lezer verandert er niets, zo stelt de mededingingswaakhond. ‘De overname van TMG door Mediahuis heeft geen gevolgen voor de dagbladen. De kranten blijven bestaan.’

Als TMG wordt overgenomen, ontstaat er één bedrijf met enkele grote landelijke kranten: NRC Handelsblad, nrc.next en De Telegraaf. Die hebben echter elk hun eigen publiek. Lezers stappen vrijwel niet over tussen de kranten, aldus ACM. Ook met betrekking tot de regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen, tijdschriften en websites van de concerns worden geen grote gevolgen voorzien en blijft er voldoende keuze voor adverteerders.

Maandenlange overnamestrijd

Om TMG is al maanden een overnamestrijd aan de gang. De Nederlandse mediamagnaat John de Mol van Talpa wil het bedrijf ook inlijven en heeft de handdoek nog altijd niet in de ring gegooid. Zijn bod van 6,50 euro per aandeel is iets hoger dan de 6,00 euro die Mediahuis samen met VP Exploitatie neertelt, maar die laatste twee beschikken samen al over een kleine 60 procent van de aandelen.

Mediahuis en VP Exploitatie, het investeringsbedrijf van de familie Van Puijenbroek, hebben hun bod op TMG vorige maand ook al officieel gelanceerd. Aandeelhouders krijgen in eerste instantie tot en met 15 juni de tijd om hun stukken aan te bieden. De partijen willen de overname in juli afgerond hebben.

‘Door de goedkeuring van de overname door de ACM is aan een belangrijke voorwaarde voor het gestand doen van het bod voldaan, de goedkeuring door de mededingingsautoriteiten’, reageren Mediahuis, VP Exploitatie en TMG in een gezamenlijk persbericht. Ze herhalen dat ze met de combinatie Mediahuis-TMG willen komen tot ‘een toonaangevend multimediabedrijf, dat op lange termijn succesvol blijft op de Nederlandse en Belgische markt’.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig