De laatste uren van de IJzerlaanbrug tussen Merksem en het noorden van Antwerpen zijn geteld. Onder meer vanop een ponton op het Albertkanaal zijn grote kranen volop aan het werk om de brug definitief af te breken. Maandagavond moet de klus geklaard zijn.

Met deze afbraak zit de waterwegbeheerder van het Albertkanaal precies in de helft van het aan te pakken knelpunten.

Sinds middernacht ligt er in het Albertkanaal een groot ponton. Daarop, maar ook op de IJzerlaanbrug zelf en de oevers, staan kranen die de brug stukje bij beetje afbreken. In totaal wordt dit weekend zowat 2.000 ton beton en staal weggeknipt en gescheiden afgevoerd.

Volgens de aannemer zitten de werken, waar tientallen kijklustigen op afkwamen, op schema en lopen ze maandagmiddag af. Een sonarboot en duikers controleren nadien of er niet te veel puin op de kanaalbodem is gevallen. Eventueel komt een baggerschip die schoonmaken. Maandagavond moet het kanaal opnieuw worden vrijgegeven.

De IJzerlaanbrug vormt met haar beperkte hoogte en breedte volgens de beheerder van het Albertkanaal vandaag het belangrijkste knelpunt voor de scheepvaart. Tegen 2020 worden stelselmatig alle bruggen op de economisch belangrijke waterweg verhoogd. Zo kunnen schepen met vier lagen containers varen in plaats van drie. De Ijzerlaanbrug vormt de 31ste brug die wordt aangepakt van de in totaal 62.

De brug was sinds november vorig jaar afgesloten voor privaat autoverkeer. Intussen werd vlakbij een fietser- en voetgangersbrug geplaatst. De afbraak van de brug past in de heraanleg van de IJzerlaan en de omgeving. Samen met de brug verdwijnen ook de aanloophellingen. Daardoor kan de Singel via de Slachthuislaan beter worden aangesloten op de IJzerlaan, richting de Noorderlaan.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig