Bewust kiezen voor een bank
Foto: Hello bank!
Zo onafhankelijk en eigenzinnig als jongeren zijn als het aankomt op hun voorkeuren voor mode, muziek, uitgaan, zo volgzaam zijn ze nog vaak als het aankomt op de keuze van hun bank. Uit onderzoek blijkt dat jongeren in bijna 70% van de gevallen gewoon kiezen voor de bank van hun ouders. Maar wat als je nu eens bewust zou kiezen voor een bank die echt bij jou past?
Dossier aangeboden door Hello bank!

Hello bank!, de bank voor mobiele Belgische jongeren, deed onlangs een onderzoek bij jongeren tussen 18 en 24 (klanten en niet-klanten). Alhoewel deze generatie over de meeste dingen die ertoe doen een uitgesproken eigen mening heeft, geldt dat veel minder voor bankzaken. Maar liefst 69,7% van de geïnterviewden koos voor een bank omdat zijn ouders er klant zijn. Wie toch voor een andere bank koos, doet dat in de eerste plaats voor de beste tarieven, en in de tweede plaats voor de beste dienstverlening.

Bewuste keuze

De keuze voor de bank van je ouders kan je bezwaarlijk een bewuste keuze noemen. Triggers om wél zelf op zoek te gaan naar een eigen bank zijn een slechte ervaring bij een bank, het feit dat een bank kosten begint aan te rekenen, en de zoektocht naar een lening. De belangrijkste hinderpaal om tot de switch over te gaan is de vrees voor de administratieve rompslomp die ermee gepaard gaat (al blijkt dat in de praktijk zeer goed mee te vallen). Wanneer jongeren uiteindelijk de stap zetten om van bank te veranderen, voelt dat als een evolutie richting volwassenheid. Niet toevallig valt de verandering van bank vaak samen met de eerste job, als een symbolische stap naar onafhankelijkheid.

Bankzaken

Veiligheid, snelheid en gemak zijn de sleutelwoorden voor 18- tot 24-jarigen als het op bankzaken aankomt. Zo verkiezen ze handige bankapps boven bankwebsites met kaartlezers en meer omslachtige loginprocedures. Ze willen er wel zeker van zijn dat die app veilig is en hebben daarbij meer vertrouwen in apps van bekende banken dan in die van andere providers. Maar een bank is meer dan een app: deze generatie vindt ook persoonlijk contact met zijn bank belangrijk – concreet, contact met experts waarmee je kunt bellen, mailen of chatten. Daarbij hechten ze niet alleen veel belang aan expertise en snelheid, maar nog meer aan vertrouwen, betrouwbaarheid en privacy.

Is Hello bank! de bank voor jou?

Hello bank! is het mobiele merk van BNP Paribas Fortis. Achter Hello bank! staat dus een ton aan ervaring en ernst, waarop je kan vertrouwen. Bij Hello bank! weten ze ook hoe belangrijk het is om sterke producten aan voordelige prijzen aan te bieden. Het aanbod en de diensten zijn speciaal afgestemd op de altijd-onderweg-generatie die op een moderne manier haar geld wilt beheren.

De Hello4You zichtrekening (18 tot 27 jaar) is gratis, net als de Hello4You bankkaart. Je betaalt geen beheerskosten of kosten voor verrichtingen binnen België. Boven de 28 is er de gratis Hello zichtrekening, met gratis bankkaart. Zet je graag een centje opzij voor een grotere uitgave, of voor de toekomst? Dat kan op je klassieke spaarrekening die deel uitmaakt van je pakket.

Vragen? Het Hello team, zeg maar de helpdesk van Hello bank!, staat klaar om je te helpen. Via mail, Twitter of Facebook, of via de telefoon, van maandag tot vrijdag, van 7 uur tot 22 uur en zaterdag van 9 uur tot 17 uur.

Meer weten? Surf naar https://www.hellobank.be/nl/ons-aanbod