Waarom u uw kleding binnenstebuiten moet dragen
Foto: Instagram

Fashion Revolution Day viert op 24 april de trieste vierde verjaardag van de ramp in het Rana Plaza-fabriekscomplex in Bangladesh. Om de slachtoffers te herdenken werd Fashion Revolution Day in het leven geroepen. De hashtag #whomademyclothes roept de modesector ook dit jaar opnieuw tot de orde.

Kijk maar eens in het etiket van uw eigen trui of hemd: de kans is klein dat uw kledingstuk dicht bij huis werd vervaardigd. We dragen allemaal massaal kleding die in China, Vietnam of Hongkong werd geproduceerd en weten bitter weinig over de werkomstandigheden waarin dit gebeurt.

Na de grote ramp in de Bengalese hoofdstad Dhaka, waar vier jaar geleden meer dan 1.100 arbeiders stierven toen een textielfabriek instortte, was het gedaan met doen alsof onze neus bloedt en werden we nog eens geconfronteerd met de povere en onveilige werkomstandigheden van de arbeiders die er onze rokjes en hemden naaien voor een schamel loon.

Een jaar later werd op diezelfde datum Fashion Revolution Day in het leven geroepen, om de slachtoffers van de ramp te herdenken én om met zijn allen na te denken over wie onze kleding maakt en in welke omstandigheden dit gebeurt.

Who made your clothes?

Ook dit jaar wordt met de slagzin Who made your clothes? wereldwijd opgeroepen om (een deel van) onze kleding voor een dag binnenstebuiten te dragen, zodat het ‘made in’-label voor iedereen duidelijk zichtbaar is en we wel anders moeten gaan kijken naar de kleding die we dragen.

De organisatie achter Fashion Revolution publiceert ook elk jaar de Fashion Transparancy Index. Die lijst honderd grote modebedrijven op volgens hun inspanningen om transparant te communiceren over hun productielijnen en zo een degelijk antwoord te kunnen bieden op de vraag ‘wie heeft deze kleren gemaakt?’. De bedrijven worden beoordeeld op vijf verschillende punten, waaronder het beleid en de traceerbaarheid.

Opvallend: heel erg weinig merken zijn transparant. Het ‘beste’ merk haalde niet eens de helft van de te verdienen punten. De minst transparante bedrijven zijn bijvoorbeeld Abercrombie & Fitch, Ralph Lauren, Michael Kors, Prada, Lacoste, Forever21, Chanel en Dior. De beste bedrijven zijn merken als Adidas, Reebok, Marks&Spencer, H&M en Puma.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig