Vlaamse nachten kleuren steeds witter
Foto: rr
Na jaren experimenteren met ledverlichting wordt 2017 het startjaar voor een totale overgang in steden en langs wegen naar wit licht. In de komende jaren ondergaan snelwegen en gemeenten een indringende transformatie, en dat nieuwe licht belooft zelfs een heleboel extra’s.

Wie houdt van het geel-oranje licht dat vandaag gul over lange stukken snelweg schijnt, geniet best extra, want binnenkort is het weg. In de plaats komt felwit ledlicht, dat de hele sfeer van de weg en het rijden zal veranderen. De Vlaamse overheid besliste om 20 miljoen euro te investeren in een volledige omschakeling van onze Vlaamse snelwegen. De gewestwegen volgen daarna. In Wallonië begint men eraan in 2018.

Ook in de steden en gemeenten is het ledtijdperk nu begonnen. Distributienetbeheerder Eandis, die instaat voor het beheer van tachtig procent van de gemeentelijke lichtpunten, schat dat we over tien tot vijftien jaar ’s nachts in een wit verlicht gewest leven. ‘Dit is een revolutie: alles kan nu herdacht worden’, zegt expert openbare verlichting  Koen Putteman.

Besparen

Omdat ledverlichting de jongste jaren gesofisticeerder, goedkoper en zuiniger werd, maakte de techniek zijn intrede op vele domeinen. In ziekenhuizen, kantoren, voetbalstadions, maar ook in huiskamers worden in sneltempo ledlichten aangebracht. Ze zijn duurder in aankoop, maar verbruiken minder energie en halen de CO2-uitstoot naar beneden. Op wat langere termijn besparen ze fors. ‘Zeker 30 procent’, schat Eandis, dat daar binnenkort onderzoeksresultaten over brengt.

Steden als Mechelen en Antwerpen lopen, voorop in de evolutie: het lichtpark bestaat daar al voor ongeveer tien procent uit ledlicht, en de besparingen worden geraamd op 30 tot 50 procent. Mechelen raamt de kost in de komende tien jaar, waarin de hele stad met leds uitgerust wordt, op 15 miljoen euro. Antwerpen spreekt over 24 miljoen euro binnen deze legislatuur.

Koel

Over de omschakeling naar ledverlichting is wereldwijd veel te doen. Zo reageren burgers verdeeld op de overgang naar het koelere, blauw-witte licht. Gezondheidsorganisaties zien er gevaren in voor het oog en voor de slaap. Of het licht op de wegen voor meer veiligheid zorgt, is een discussiepunt. Maar tegelijk wordt aan de snelle evolutie een hele futuristische service-industrie gekoppeld die toelaat om de verlichting ‘dynamisch’ te maken.

Licht op zich is niet slim, maar kan slim gemaakt worden. Hoe? Dat leest u dit weekend in dS Weekblad.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig