Hoe creëer je nu een hype met lege tafels?
Sergio Herman. Foto: Hollandse Hoogte

Restaurantrecensent Bruno Vanspauwen beticht Sergio Herman ervan onlineschaarste te creëren in zijn restaurants om zo de hype rond zichzelf aan te wakkeren.

Tot eind mei is het onmogelijk om online nog een tafeltje te reserveren bij Air Republic, het nieuwe restaurant van Sergio Herman in het Nederlandse Cadzand. Ook The Jane in Antwerpen is op de website volledig volzet. Bij zijn derde restaurant Pure C is er online alleen op weekdagen nog een enkel tafeltje beschikbaar. ‘Sergio Herman heeft een voorkeur voor online-reserveringssystemen waarmee je niet kunt reserveren’, schrijft Bruno Vanspauwen in zijn recensie in DS Magazine (DS 15 april).

Toen Vanspauwen op een volgeboekte dag telefonisch reserveerde (onder de naam van een vriend), bleek er in Air Republic moeiteloos een tafel beschikbaar voor zes personen. Die avond bleef er volgens hem een vierde van de eetzaal onbezet.

‘In The Jane maakte ik iets gelijkaardigs mee’, zegt Vanspauwen die de sterrenchef ervan beticht de hype rond zichzelf aan te wakkeren, door online schaarste te creëren.

Met een vergrootglas

Lariekoek, zegt Jacco Lagasse, medewerker van Sergio Herman. ‘Hoe creëer je nu een hype met lege tafels? Zoals elk restaurant proberen wij een volle zaal te hebben. Dat doen we ondermeer door arrangementen aan te bieden met Strandhotel.’

De lege tafels verklaart Lagasse door lastminute annuleringen, maar ook omdat ze hun team bewust de kans willen geven om te groeien. ‘Alles wat Sergio doet, wordt met een vergrootglas bekeken. We willen ons team de kans geven zich in te werken.’

Maar wie anders dan een professional als Sergio Herman krijgt een ervaren team in de startblokken? ‘Wij zitten hier niet met tien Sergio’s’, aldus Lagasse. ‘Elk restaurant heeft tijd nodig. Een nieuwe voetbalploeg moet ook op elkaar ingespeeld raken.’

Houden ze misschien plaats vrij voor mediacontacten? Op de website van Air Republic staan ook contactgevens voor persaanvragen. ‘Niets van’, zegt Jacco Lagasse. ‘Die vrije plaatsen zijn voor iedereen. Wie wil komen eten moet alleen wat moeite doen.’

Bruno Vanspauwen ziet dat anders. Volgens hem gedraagt Sergio Herman zich ‘als een merk’. ‘Hij is professioneel met zijn imago bezig. Zo mochten we enkel foto’s van het restaurant gebruiken waarop een mythisch sfeertje wordt getoond dat niet overeenstemt met de realiteit.’

‘Wij willen liever niet dat er een fotograaf komt terwijl er gasten zijn en tijdens de ochtend staat nog niet alles op punt’, reageert Jacco Lagasse. ‘Als ondernemers is het voor ons belangrijk dat er mooie foto’s van ons restaurant verspreid worden. Is daar wat mis mee?’