‘Gesluierde moslima’s zijn eindelijk in de mode’
Dolce & Gabbana lanceerde vorig jaar een eerste collectie abaya’s en hidjabs

We zagen de laatste maanden opvallend meer modellen met hoofddoek in magazines en op de catwalk, en als het van Nailah Lymus afhangt, zullen er nog velen in hun voetsporen volgen. Lymus is de drijvende kracht achter ‘het eerste modellenbureau voor moslima’s’, zoals ze het zelf noemt.

De modewereld is al even aan een inhaalbeweging bezig om de moslimgemeenschap te kunnen bedienen. Verschillende modemerken, waaronder ook grote modehuizen zoals Dolce & Gabbana lanceren speciale collecties abaya’s en hidjabs, en dat heeft zijn impact op het algemene modebeeld, waardoor ook meer en meer gesluierde vrouwen opduiken in magazines en op de catwalk.

Een beweging die de New Yorkse stiliste en ontwerpster Nailah Lymus alleen maar kan toejuichen. Zij richtte vier jaar geleden het modellenbureau Underwraps op, specifiek erop gericht om moslima’s te begeleiden in de modellenwereld, maar ook vrouwen die zich los van religie bescheiden willen kleden. Lymus vond dat er nood was aan zo’n bureau omdat ze vond dat de modewereld te weinig respect toonde voor haar religie.

‘Ik heb veel moslimvrienden die de looks hebben om het als model te maken, maar de stap niet durven zetten omdat ze schrik hebben dat het niet combineerbaar is met de voorschriften die de islam voorschrijven Ze denken bijvoorbeeld dat ze hun haar niet meer zullen mogen bedekken’, vertelt Lymus aan Refinery29.

‘Mensen kijken eindelijk naar ons als mooie vrouwen’

Daarom stelt het modellenbureau specifieke eisen aan de opdrachtgevers: geen spannende of te verhullende kleding tijdens de fotoshoot, de vrouwen moeten een aparte kleedkamer krijgen, en een lange kamerjas om zich tussendoor te kunnen bedekken, en waar mogelijk privacy van mannelijke medewerkers op de set. Lymus’ klanten verschenen al op de pagina’s van Vogue en The New Yorker.

‘Er is momenteel heel wat aandacht voor gesluierde moslima’s. Vrouwen met hoofddoek duiken vaker op in artikels, magazines en campagnes. Dat heeft een enorme en positieve impact op de zaak. Het voelt alsof ik hier al op wacht sinds ik klein was, het moment dat wij “in de mode” zijn. Mensen kijken eindelijk verder dan onze hoofddoek, en zien de mooie vrouwen die we zijn. Nu we die aandacht krijgen, is het belangrijk dat we proberen om de negatieve associaties rond moslima’s te verbreken.’

Dat de modewereld de moslimgemeenschap niet langer uitsluit, heeft ook heel wat te maken met cijfers. Het is een groep consumenten die vaker een groter budget spendeert aan luxegoederen. Volgens een economisch rapport van Thomson Reuters spenderen moslims jaarlijks meer dan 250 miljard euro aan kleding.