Ontdekt en goed bevonden: de nieuwe Opel Insignia
Foto: Opel Insignia
In avant-première mochten enkele lezers van De Standaard kennismaken met de gloednieuwe Insignia en de rijke geschiedenis van het merk in het unieke Insignia Center. Tijd om uit te zoeken of het nieuwe vlaggenschip van Opel in de smaak valt.

Wanneer je het stijlvol ingerichte Insignia Center betreedt, zie je de nieuwe Insignia Grand Sport meteen schitteren met zijn variabele IntelliLux LED Matrix-lichten. Maar er zijn nog meer blikvangers. Ook heel exclusief zijn de originele coupé Opel GT Concept, met stijlkenmerken van de nieuwe Insignia, en de Admiral (een exemplaar uit 1938), het model waarmee de geschiedenis van de grote Opels begon.

Meer ruimte

‘Groot’ is de nieuwe Insignia in alle opzichten: hij is langer, breder en iets lager dan zijn voorganger. “De ruimte voorin is vergelijkbaar, maar achterin heb je duidelijk meer plaats in de nieuwe Insignia”, bevestigt Kurt Claessens (40), van opleiding autotechnicus en kennelijk een grote fan van zijn huidige Insignia Sports Tourer met sportieve OPC Line-afwerking.  

Genoeg reserves

Xavier Descheemaeker (53), bediende bij de NMBS, reed met de 1.6-diesel met 110 pk. “Het is een reactieve motor die ook bij lage toerentallen over voldoende longinhoud beschikt. Op de snelweg stelde ik vast dat hij nog genoeg reserves heeft”, zegt Xavier.

Bijzonder moment

Private banker Dirk Bamps (46), die nu met een vergelijkbare auto van een merk uit München rijdt, zag de nieuwe Insignia voor het eerst achter de schermen tijdens het salon van Brussel. Nu reed hij voor het eerst met de nieuwe Insignia. Een bijzonder moment, want hij heeft er een besteld. “In de eerste plaats spreekt het uiterlijk mij aan. Ik heb verschillende auto’s vergeleken in deze prijscategorie en prijs/kwaliteit is de Insignia zeer interessant. We hebben een vast leasebudget en het viel me op dat ik bij de Insignia zeer veel opties kon nemen: de matrix-led-koplampen, lederen zetels, de Bose-geluidsinstallatie, de adaptieve vering enzovoort.”

Superieure afwerking

Ook de afwerking van de nieuwe Insignia maakte indruk. “Vanbinnen is er een zeer hoge graad van afwerking. Op dat vlak kan hij wedijveren met de besten”, vindt Tony Daelman (48), regeltechnicus bij een chemisch bedrijf. “Hij rijdt ook bijzonder stil, zonder rolgeluiden.”

Populaire breakversie

Na de test konden onze winnaars exclusief een preproductie-exemplaar van de nieuwe Insignia Sports Tourer ontdekken, de populaire breakversie. Ze waren vooral onder de indruk van de kofferklep die je met een voetbeweging onder de bumper kunt openen wanneer je met de handen vol en de sleutel op zak achter de auto staat.

Mooie locatie

Tot slot klonken onze lezers zeer positief over de ontvangst in het Insignia Center. “Vriendelijke ontvangst”, “leuk om zo veel uitleg te krijgen en vragen te kunnen stellen” en “een sublieme locatie” waren enkele reacties. “Ik wil gerust volgende week terugkomen”, besloot Xavier Descheemaeker.

Heb je zin om het Insignia Center zelf ook eens te bezoeken?

Of om de nieuwe Insignia te testen? Klik dan hier.

Foto’s: © Lize Van Schoor. 

Dossier aangeboden door Opel.