Opel Insignia: hightech voor iedereen
Foto: Opel Insignia
Met een knap design, dynamisch rijgedrag en indrukwekkende uitrusting hijst de nieuwe Opel Insignia zich naar de top van zijn segment. Opel noemt hem zelfs een waardige tegenstander voor de premiummerken en daar zijn enkele valabele argumenten voor.
Dossier aangeboden door Opel.

Met de nieuwe Insignia Grand Sport (vijfdeursberline) en Sports Tourer (break) mikt Opel hoog. CEO Karl-Thomas Neumann steekt zijn ambities niet weg: “Geen enkele andere auto in de klasse van de Insignia kan prat gaan op zoveel hypermoderne technologie. Wij maakten hem licht, behendig en fantastisch om mee te rijden. En onze designers bezorgden de Grand Sport en Sports Tourer een bijzondere combinatie van elegantie en sportiviteit waar zelfs auto’s van hogere klassen en prijscategorieën jaloers op zullen zijn.”

Straffe uitspraken, maar gezien het succes van de vorige Insignia (940.000 verkochte exemplaren) en de lovende eerste perscommentaren op het nieuwe model mag Opel best ambitieus zijn. De nieuwe Insignia valt meteen op door zijn sierlijke en gestroomlijnde design, dat inspiratie putte uit de concept car Monza. Kijk bijvoorbeeld naar de verchroomde vensterlijsten, die in de breakversie overlopen in de led-achterlichten. Hoewel hij langer (en dus ook ruimer) is dan zijn voorganger, zet het nieuwe vlaggenschip van Opel tot 175 kg minder op de weegschaal. De Sports Tourer (break) weegt zelfs tot 200 kg minder. Dat komt de rijkwaliteiten van de Insignia alleen maar ten goede.

Lounge

Het interieur van de Insignia doet denken aan een wellnessruimte. De ergonomische zetels beschikken over een massage-, geheugen- en ventilatiefunctie. Zelfs de twee buitenste passagiers op de achterbank kunnen genieten van zetelverwarming. In de winter komen ook de verwarming van de voorruit en het stuurwiel goed van pas. Hou je van veel licht? Met het panoramische zonnedak laat je overdag de zonnestralen binnen, terwijl de sfeerverlichting in de deuren en middenconsole ’s avonds een loungegevoel opwekt.

Moderne snufjes

Hightech is de rode draad bij de nieuwe Insignia, zowel qua comfort als veiligheid. De innovatieve koplampen met 32 led-segmenten (IntelliLux LED Matrix) schijnen automatisch omlaag in de buurt van andere wagens, maar verlichten de rest van de weg over een indrukwekkende afstand van 400 meter. Op de voorruit kan de Insignia informatie zoals de snelheid, de navigatierichting of verkeersborden projecteren in het gezichtsveld van de bestuurder.

Vier camera’s zorgen voor een vogelperspectief van 360 graden rond de auto, zodat je het mooie koetswerk van de Insignia niet beschadigt bij manoeuvres. De radarsensoren in de achterbumper zijn zeer handig wanneer je achteruit een parkeerplaats verlaat. En zo zit de Insignia vol slimme veiligheidssnufjes. De rijstrookassistent met automatische stuurcorrectie houdt de Insignia netjes binnen de lijnen, terwijl de adaptieve snelheidsregelaar zich aanpast aan de voorligger en zelf remt indien nodig.

Uiteraard beschikt de Insignia ook over de nieuwste smartphonetoepassingen (zoals draadloos opladen) en connectiviteit. Met Opel OnStar roep je met een knop in de auto of via je smartphone snel de hulp in van een callcenter. Passagiers kunnen de adviseurs van Opel OnStar bijvoorbeeld vragen om een hotelkamer te reserveren of een parkeerplaats te vinden. Je merkt het: de mogelijkheden van de nieuwe Insignia zijn eindeloos.

Turbokracht

In de neus van de nieuwe Insignia liggen moderne en zuinige turbomotoren. Benzinerijders hebben de keuze tussen de 1.5 Turbo (140 of 165 pk) en de sterkere 2.0 Turbo (260 pk). Die laatste motorversie krijgt standaard een automaat met acht versnellingen en vierwielaandrijving, waarbij het koppel in enkele milliseconden verdeeld wordt over de afzonderlijke wielen.

De Insignia wordt ongetwijfeld weer een sterkhouder voor Opel in de fleetmarkt. Daar hebben de diesels (1.6 met 110 of 136 pk, 2.0 met 170 pk) een belangrijke rol te spelen. Ben je benieuwd hoe goed de nieuwe Insignia met al zijn rijhulpsystemen en moderne motoren rijdt? Dan moet je vooral zelf eens achter het stuur kruipen. Vanaf juni staat hij in de toonzalen.