Opel Insignia: van naaimachine tot hypermoderne auto
Foto: Opel Insignia
Je zou het niet zeggen wanneer je de indrukwekkende nieuwe Insignia ziet, maar het verhaal van Opel begon met naaimachines en fietsen. Pas later volgde een rijke geschiedenis van auto’s, met als voorlopige hoogtepunt de nieuwe Insignia.
Dossier aangeboden door Opel.

Adam Opel begint in 1862 met de productie van naaimachines en bouwt vanaf 1886 ook fietsen. Het bedrijf groeit zelfs uit tot de grootste fietsproducent van de wereld, vooral onder impuls van de vijf zonen van Adam Opel, die enthousiaste fietsers zijn. In 1895 overlijdt Adam Opel, maar zijn weduwe Sophie en vijf zonen zetten de zaak voort. De fietsenmarkt kent een moeilijke tijd en er wordt steeds meer gesproken over gemotoriseerde voertuigen. Sophie en haar zonen bouwen in 1899 hun allereerste auto, de ‘Opel-Patentmotorwagen System Lutzmann’, op basis van patenten die ze van de Duitse firma Lützmann hadden gekocht.

De auto’s van Opel slaan aan en in 1929 komt het bedrijf in handen van het Amerikaanse General Motors, dat op dat moment ook al een fabriek in Antwerpen heeft, waar tot en met 2010 onder meer Opels van de band rolden. In de jaren dertig worden in thuisstad Rüsselsheim de eerste Opels voor de gewone man gebouwd, zoals de Olympia.

Voorlopers van Insignia

De geschiedenis van de grote Opels, zoals de nieuwe Insignia Grand Sport, gaat terug tot de Admiral uit 1937. Van de jaren vijftig tot zeventig zijn de Kapitän, Admiral en Diplomat – bijgenaamd ‘de Grote Drie’ – de sterren van het Opel-gamma. Veertig jaar na het debuut van de Admiral bracht het bedrijf een nieuwe grote Opel op de markt. Vanaf 1977 was de Senator het vlaggenschip, samen met zijn coupébroer Monza. Daarna vervulden de Rekord en de Omega de rol van grootste Opel.

Eerste Insignia

In 2009 lanceerde Opel de eerste generatie van de Insignia, die tegelijk de Vectra en de chiquere Signum naar het museum verwees. De Insignia was meteen een schot in de roos en werd door een internationale jury uitgeroepen tot Auto van het jaar 2009. In totaal verkocht Opel 940.000 Insignia’s, waarmee hij het vierde bestverkochte model is in de geschiedenis van het merk.

7 in 2017

2017 wordt sowieso een historisch jaar voor Opel. Niet alleen omdat het een nieuwe toekomst tegemoet gaat onder de vleugels van de Franse autogroep PSA, maar ook omdat Opel dit jaar zeven nieuwe modellen lanceert. Vandaag treedt de tweede generatie van de Insignia aan, die debuteert als Grand Sport (vijfdeursberline) en ook beschikbaar wordt als Sports Tourer (break) en Country Tourer (avontuurlijke break).