Kwart laatstejaars neemt deel aan oriënteringsproef
Hilde Crevits Foto: blg
Ruim 15.000 laatstejaars uit het middelbaar onderwijs legden vorige maand de Columbus-proef af. De proef helpt leerlingen bij hun studiekeuze, maar is niet bindend.

Brussel In de test komen verschillende belangrijke onderdelen van de studiekeuze samen. Dat zijn: studievaardigheden, motivatie, interesse, wiskunde, taal en redeneren.

Na de paasvakantie kunnen alle deelnemende laatstejaars een persoonlijk feedbackformulier downloaden via de Columbus-website. Op basis daarvan kunnen de leerlingen een weloverwogen keuze maken voor hun vervolgstudie, maar het resultaat van de proef is niet bindend.

‘De test bestaat uit tien modules’, legt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) uit. ‘Ongeveer 10.000 leerlingen legden alle tien de modules af. Bovendien hebben we zeven modules voor een beperkte groep van voorlaatstejaars opengesteld, omdat we weten dat het studiekeuze- traject meestal al vroeger start dan het zesde jaar.’

De onderzoekers creëren zo een ruime dataset van antwoorden. Bovendien kunnen ze de resultaten van de deelnemers de komende jaren verder opvolgen. Dat gebeurt anoniem, met respect voor de privacy, en pas na de  toestemming van de deelnemers.
Iets meer dan de helft van de 15.000 deelnemende laatstejaars kwam uit het algemeen secundair onderwijs en 37 procent uit het technisch. 

‘In totaal zijn er ongeveer 60.000 laatstejaars’, zegt Crevits. ‘Dit was de tweede keer dat we deze proef aanboden. We blijven het instrument voort ontwikkelen, want het is uiteindelijk de bedoeling dat Columbus een plaats krijgt  in het studiekeuzetraject van alle leerlingen uit de derde graad. De Vlaamse Onderwijsraad stelde al een draaiboek op om scholen de nodige handvatten te geven.’ (myde)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig