De 5 beste films van de week
Orphaline Foto: rr
De fine fleur van de jonge Franse actrices levert een krachttoer in ‘Orpheline’. De beste films nu in de cinema, uitgekozen door onze filmrecensent Jeroen Struys.
1

La la land

Iedereen kan tapdansen.


Ryan Gosling en Emma Stone spelen een jazzpianist en een actrice die het willen maken in de ‘city of stars’: Los Angeles. Ze zijn bereid daarvoor te zingen, te tapdansen en desnoods de hemel te bestormen. Regisseur Damien Chazelle vertelt hun verhaal met een swingende camera en aan een verslavend tempo. Kippenvel, ook de tweede keer. En de derde keer.

naar de recensie >

2

The other side of hope

Een portie menselijkheid, overgoten met Finse wodka.


Een Syrische vluchteling belandt in Helsinki en weet niet wat hem overkomt. De stemming is minstens even veel graden onder nul als de gevoelstemperatuur. De Finse regisseur Aki Kaurismäki heeft nog altijd een wrang gevoel voor humor en een voorliefde voor mistroostige setting. En zo wordt dit niet zozeer een aanklacht van de asielcrisis als wel een zwarte komedie over een afgeleefd land dat de boot van de vooruitgang mist.

naar de recensie >

 

3

Moonlight

Ontroerend gedicht bij maanlicht.


Acht jaar werkte regisseur Barry Jenkins aan deze heel straffe, lyrische film over een zwarte jongen die wat voelt voor iemand van hetzelfde geslacht. Het thema heet 'superdiversiteit': én zwart, én homo – én kind van een crackverslaafde moeder. Maar de film is superpersoonlijk, over een jongen die in die harde wereld moet leren om zich te laten drijven op de golven. Prachtige muziek ook, en sterke acteurs als Janelle Monae, Naomie Harris en – onthoud die naam – Mahershala Ali.

naar de recensie >

4

Grave

Vers bloed.


Een feministische, kannibalistische horrorfilm: Grave is geestig, gruwelijk en bloedmooi. De Franse film werd opgenomen in Luik, in en rond de universiteitscampus voor toekomstige dierenartsen. Daar proeft een vegetarische eerstejaars tijdens de rituele studentendoop voor het eerst van bloed. En dat smaakt naar meer.

naar de recensie >
een interview met regisseuse Julia Ducournau >

5

Orpheline

Franse topactrices.


Adèle Exarchopoulos en Adèle Haenel zijn niet eens de enige redenen om te gaan kijken naar deze film van de Franse regisseur Arnaud des Pallières. De Britse Gemma Arterton schittert mee. Recensent Ruben Aerts zag ‘een broeierig en heftig portret van een jonge vrouw in vier fases van haar leven’.

naar de recensie >

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig