Sterkste wapen tegen sjoemelsoftware komt er niet
Foto: EPA

Het Europees Parlement stemde tegen de oprichting van een Europees agentschap dat onafhankelijk nieuwe auto’s zou kunnen testen. Toch zullen autobouwers in de toekomst aan strengere regels onderworpen worden.

Vanmorgen stemde het parlement over de aanbevelingen van de onderzoekscommissie rond Dieselgate, het schandaal met de sjoemelsoftware bij Volkswagen. Die commissie, voorgezeten door Kathleen Van Brempt (SP.A), kwam tot de conclusie dat de procedure om te testen of nieuwe wagens niet te veel vervuilen, niet deugde.

Daarom werd een Europees, onafhankelijk agentschap voorgesteld, zoals dat ook in de Verenigde Staten bestaat. Dat zou moeten voorkomen dat nationale overheden hun eigen auto-industrie afschermen, en dat testcentra te afhankelijk worden van de autobouwers die ze onder de loep moeten nemen.

Maatregelen

Maar dat was voor het Europees Parlement een brug te ver. Het Parlement stemde wel in met een reeks niet-bindende aanbevelingen van de onderzoekscommissie. Zo zullen landen hun testprogramma’s ter goedkeuring moeten voorleggen en kan Europa lukraak tests uitvoeren ter controle. Ook de financiële band tussen autobouwers en testcentra wordt verzwakt.

‘De lidstaten moeten nu volgen,’ zegt Kathleen Van Brempt in een mededeling. ‘Van bij de aanvang is duidelijk geworden dat de lidstaten vaak de belangen van hun industrie lieten voorgaan op de volksgezondheid. Zij zullen nu moeten bewijzen dat ze willen dat de auto-industrie de omslag maakt naar de schone wagen van de toekomst én dat ze hun burgers willen beschermen tegen ernstige luchtverontreiniging.’

Europees Commissaris van Industrie Elzbieta Bienkowska denkt dat de maatregelen zullen leiden tot een versnelde uitstap uit diesel. ‘Diesel zal niet van vandaag op morgen verdwijnen, maar na dit werk ben ik vrij zeker dat het sneller zal verdwijnen dan we ons kunnen voorstellen.’

Eerder besliste Europa al de uitstoottests voor dieselwagens strenger te maken. Een aantal autobouwers lieten daarop al verstaan dat de dieseltechnologie, vooral voor kleine wagens, niet meer rendabel zal zijn.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig