‘Belg dronk ook vorig jaar minder Jupiler’
Foto: Photo News

Jupiler haalt niet langer 1 miljard dollar omzet voor AB InBev. Het bier is nog altijd de marktleider in België, maar werd vorig jaar duidelijk minder verkocht. Dat meldt de website van weekblad Trends.

De biermarkt krimpt al jaren in België, maar AB InBev rekende op het Europees Voetbalkampioenschap in Frankrijk om de verkoop van bier in de café’s en andere drankgelegenheden in 2016 stabiel houden. Maar de natte maand juni, en de natte uitloper in juli, speelde de bierbrouwer vorig jaar parten in België en woog vooral in de horeca op de resultaten. De betere tweede jaarhelft kon de verliezen nog beperken, zo meldt Trends. Het weekblad verwijst daarbij naar interne vergadering bij AB InBev eerder dit jaar.

In de horeca (60 pct van de verkoop) verloor de brouwer volgens Trends 5 procent volume, in het winkelsegment (40 pct) iets meer dan 3 procent. De Belgen dronken in vergelijking met 2015 zowat 170.000 hectoliter minder bier van AB InBev. In 2015 bedroeg de volumeverkoop van AB InBev-bieren 4,395 miljoen hectoliter.

Jupiler, zowat het ‘voetbalbier’ en goed voor bijna driekwart van de Belgische volumeverkoop, zorgde voor het grootste deel van het volumeverlies. Vooral in de horeca had de brouwer gehoopt veel meer Jupiler te kunnen verkopen tijdens het EK - AB InBev is ook een trouwe sponsor van de nationale ploeg. Door de zwakke verkoop verdwijnt het bier ook uit de lijst van merken van AB InBev die meer dan een miljard dollar omzet halen.

AB InBev kan de cijfers van Trends niet bevestigen of ontkennen, aldus een woordvoerster. Het zijn geen officiële cijfers die het bedrijf vrijgeeft, klinkt het.