Het treinongeval in Leuven, waar op zaterdag 18 februari een passagierstrein ontspoorde, is te wijten aan te hoge snelheid. Dat zegt het parket op basis van de eerste bevindingen van de expert. Bij het ongeval viel één dode.

Op zaterdag 18 februari rond 13.15 uur ontspoorde net buiten het station van Leuven de trein richting De Panne. Het eerste treinstel belandde in de berm naast de spoorweg en kantelde om. Er viel één dodelijk slachtoffer te betreuren, 27 personen liepen verwondingen op.

Het parket van Leuven stelde een onderzoeksrechter aan om het onderzoek te voeren naar onopzettelijke slagen en verwondingen en onopzettelijke doding. Er werd onmiddellijk een spoorwegdeskundige gevorderd om de oorzaak van het ongeval te bepalen.

Inmiddels zijn de eerste bevindingen van het onderzoek door de deskundige bekend. Op woensdag 22 februari werd de bestuurder van de trein door de politie verhoord en geconfronteerd met deze vaststellingen. Momenteel worden ook de slachtoffers van het treinongeval door de politie verhoord.

100 km/u

Volgens de deskundige wijst alles erop dat de trein de tweede wissel tegen een onaangepaste snelheid heeft aangesneden. Toen de trein uit het station vertrok en de eerste wissel nam, werd de maximumsnelheid van 40 km/u gerespecteerd. Daarna werd de snelheid opgetrokken richting de kruissnelheid van 90 km/u.

Het deskundigenonderzoek toonde aan dat de trein de tweede wissel naderde met een snelheid van ongeveer 100 km/u en dan ontspoorde. De tweede wissel kon voor deze rit echter maar met een maximumsnelheid van 40 km/u worden genomen. Deze snelheidsbeperking wordt aangeduid door seinen.

De treinbestuurder verklaarde dat hij ervan overtuigd was dat hij 90 km/u mocht rijden. Volgens het voorlopige verslag van de deskundige betekent dit dat hij mogelijk het sein met de snelheidsbeperking niet heeft gezien.

De treinbestuurder verklaarde dat hij meteen remde toen hij de wissel zag liggen in een positie die hij niet verwachtte maar dat het te laat was. Hij besefte op dat moment dat hij de wissel tegen een te hoge snelheid zou nemen. Met de gekende gevolgen.

Pas later, als het onderzoek volledig is afgerond, zal het parket van Leuven beslissen wie in dit dossier wordt vervolgd.

Treinbestuurder op non-actief

Bart Crols van NMBS zegt dat ze 'akte hebben genomen van dit eerste onderzoeksverslag en dat de conclusies meegenomen worden in het eigen onderzoek dat de NMBS voert naar het ongeval en naar de omstandigheden waarin het kon gebeuren'.

De treinbestuurder staat sinds de ramp op non-actief. Dat wil zeggen dat hij voorlopig geen treinen meer mag besturen. 'Over eventuele sancties wordt later beslist', zegt Crols.