We nemen het liefst de auto, ook voor korte afstanden
Foto: Photo News
De auto wint nog altijd terrein, alle campagnes en smeekbedes ten spijt. ‘Iedereen klaagt over de files, maar we gaan er met z’n allen vrolijk in staan.’

Zeshonderd meter: voor zo’n afstand kunnen we het nog opbrengen om op de fiets te springen of te voet te gaan. Maar voor langere afstanden  nemen we hoofdzakelijk de auto. Dat blijkt uit het  recentste ­Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen. Dat brengt – via een bevraging bij 1.600 Vlamingen – in kaart hoe vaak we fietsen, wandelen, met de trein of bus gaan, en hoe vaak we voor de wagen kiezen. 

Het levert geen opbeurend beeld op. De auto is de onbetwiste koning en vergroot nog zijn ­voorsprong op alle andere vervoersmiddelen: 53 procent van al onze verplaatsingen doen we met de wagen. In 2008 was dat nog 47 procent. De fiets boert zelfs achteruit: van 14 naar 11,3 procent. Ook te voet gaan doen we nu minder dan toen.

King of the road
‘Het is schokkend om zwart op wit te zien dat we zelfs voor een paar honderd meter de auto nemen’, zegt verkeerspsycholoog ­Gerard Tertoolen. ‘Maar zo is het nu eenmaal: we zijn verslaafd. De combinatie van privacy en gemak, het feit dat je je king of the road kan voelen in je auto, en  dat het helemaal niet zo duur is om je met de auto te verplaatsen: door al die zaken kiezen we bijna altijd voor de auto.’

‘De cijfers zijn niet om vrolijk van te worden’, zegt ook Koen Peeters van het Vlaamse departement Mobiliteit, de opdracht­gever van de studie. ‘Het is duidelijk dat de kentering naar duurzamere vormen van mobiliteit nog niet is ingezet.’
Hij ziet één lichtpunt: in ons woon-werkverkeer valt de auto lichtjes terug. 


Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) denkt aan een kilometerheffing om auto’s van de weg te halen. 
‘Dat kan helpen’, zegt Tertoolen. ‘Je moet ook blijven campagnes opzetten. Want hoe deprimerend de cijfers ook zijn, je kunt wel degelijk een deel van de bevolking overhalen om de auto aan de kant te laten.'


Schoolpoort
Uit de studie blijkt nog dat in een kwart van de gevallen (27,8 procent)  een kind met de auto naar school wordt gebracht. Dat is een stijging met 2  procent tegenover tien jaar geleden. Daarmee heeft de auto bijna de fiets (28,5 procent) ingehaald als vaakst gebruikte vervoersmiddel aan de schoolpoort.