Spoorwegmaatschappij NMBS moet via meerdere smartphoneapplicaties tickets verkopen. Zo reageert Minister van Digitale Agenda, Alexander De Croo (Open VLD) op het nieuws dat er momenteel slechts één bedrijf zo’n app aanbiedt. Het gaat dan nog om het bedrijf van een oud-werknemer.
Olympus Mobility gaat binnen enkele weken een app aanbieden waar de gebruiker alle vervoersmiddelen op elkaar kan afstemmen en de verschillende tickets samen kan factureren. Olympus is de enige die de tickets van de NMBS mag aanbieden.
De formule van een all-in ticket is erg handig voor bijvoorbeeld werkgevers die aan hun personeel een mobiliteitsbudget aanbieden. Andere spelers die ook NMBS-tickets wilden verkopen, stootten op een njet bij het bedrijf.
Bevoegd minister De Croo pleit voor meerdere apps en verwijst hiervoor naar de Lijn. ‘Dat bedrijf heeft het opengesteld aan meerdere bedrijven. Het lijkt me logisch dat de NMBS de mogelijkheid biedt aan anderen om tickets te verkopen en iedereen gelijk behandelt’, luidt het tegenover de VRT.
De Croo heeft naar eigen zeggen al contact gezocht met de spoorwegmaatschappij ‘en gevraagd om te kijken op welke manier we ervoor kunnen zorgen dat meer apps of andere kanalen tickets kunnen verkopen’.