The Weeknd: Een starboy met magnetische krachten
Foto: Koen Bauters

Half Brussel leek wel toegestroomd in het Sportpaleis. Het publiek van The Weeknd bestond grotendeels uit twintigers, vaak francofoon en wat vooral opviel: very urban. De Canadese r&b-ster maakt duidelijk muziek die aanslaat bij grootstedelijke hipsters van diverse achtergronden: we zagen afrokapsels en dreads broederlijk naast platinablonde paardenstaarten en man buns staan. Meteen vanaf opener ‘All I know’ was blijven zitten geen optie meer; The Weeknd toverde de zaal om tot een zweterige undergroundclub waarin het fijn dansen was. Zowel voor, achter als naast ons werden zowat alle songs letterlijk meegebruld, ook die van de recente plaat. Van een devoot publiek gesproken.

‘I’m good, I’m good, I’m great’ zong Abel Tesfaye (de doordeweekse naam waarnaar The Weeknd luistert), terwijl boven hem een lichtgevende platenconstructie werd neergelaten: een ruimteschip, dat de starboy naar de aarde bracht. De tekst past bij de karikatuur die The Weeknd graag van zichzelf maakt: een opschepperige vrouwenversierder die onbeschroomd over drank, seks en drugs rapt. Zo ook in ‘Six feet under’, een song over op geld beluste vrouwen die met hun charmes rijke venten strikken (met de hilarische zinsnede ‘She know her pussy got a fan base’).

Maar The Weeknd heeft ook een gevoelige kant, en hij was gelukkig niet te beroerd om die te tonen. In ‘Ordinary life’ kwam de verteller in Tesfaye naar boven. De combinatie met zijn hoge, kwetsbare zang werkte magnetiserend en riep herinneringen op aan - hier komt-ie dan - Michael Jackson. Ja, we weten dat The Weeknd wel vaker met hem vergeleken wordt en ja, misschien is die vergelijking iets te hoog gegrepen. Maar wij konden ‘In the night’ niet beluisteren zonder aan ‘The way you make me feel’ te denken.

The Weeknd lijkt op dit moment te twijfelen over de richting die hij uit wil. Zijn samenwerking met Daft Punk leverde de groovy dansvloerkrakers Starboy en I feel it coming op - beide songs brachten het Sportpaleis in extase. Ook False alarm deed dat, al verkozen wij de verfijnde groove boven de doffe stomp in de maag. The Weeknd was op zijn best wanneer hij de autotune achterwege liet, de groove omarmde en zijn stem de rest van het werk liet doen. Nu maar afwachten of hij de Michael Jackson van zijn generatie wordt. We gunnen het generatie Y van harte.

Gezien op vrijdag 3 maart in het Sportpaleis, Antwerpen.