‘Stuur uw bankkaart nooit op’
Een echte bank vraagt nooit per mail naar uw bankcode. Foto: Photo News

Geef uw bancaire codes nooit door via mail of telefoon en stuur uw bankkaart nooit op met de post. Twee eenvoudige tips van de Belgische banken om fraude te voorkomen.

In 2016 werden 475 gevallen genoteerd van fraude via het internetbankieren. Dat meldt de bankenfederatie Febelfin. Daarbij werd in totaal 441.214 euro buitgemaakt door de oplichters.

In vergelijking met 2015 zijn er iets meer fraudegevallen, maar is er wel een daling van het geleden fraudeverlies. In 2015 richtten de fraudeurs hun pijlen eerder naar bedrijven, terwijl ze vorig jaar vooral particulieren viseerden.

Al bij al blijft dit soort fraude relatief beperkt, zeker wanneer het aantal van 475 dossiers afgezet wordt tegenover de 11,2 miljoen abonnementen voor internetbankieren en 3,29 miljoen voor mobiel bankieren.

Phishing

In de meeste gevallen benaderden de fraudeurs hun slachtoffer door het uitsturen van een phishing e-mail. In zo’n vervalste e-mail wordt ‘gevist’ naar de bancaire codes van het slachtoffer en/of gevraagd zijn bankkaart op te sturen.

Die e-mail bevat een link naar een valse website, die sterk lijkt op de echte bankwebsite. Er wordt de klant gevraagd om zijn pincode in te geven, waarmee de fraudeurs dan geld kunnen afhalen of betalingen uitvoeren via de rekeningen van de klant.

Tips

Febelfin geeft enkele praktische tips tegen fraude:

•Geloof niet blindelings elke e-mail die van een bank lijkt te komen, zelfs al ziet de mail er herkenbaar uit. Bij twijfel: stuur de mail naar het centraal contactpunt van uw bank.

•Klik nooit op een bijlage of link in een e-mail die u niet helemaal vertrouwt

•Surf nooit via een link in een e-mail naar de website van uw bank om codes voor internetbankieren in te voeren. Uw echte bank vraagt dit nooit.

•Geef de codes van uw bankkaart of uw internetbankieren aan niemand door. Ze zijn strikt persoonlijk.

•Stuur uw bankkaart nooit op. Uw bank vraagt dit nooit.

•Wees alert voor valse bankwebsites. U kan zo’n website meestal herkennen doordat het webadres in de adresbalk van uw browser afwijkt van het webadres van uw bank.

Blokkeren

Tenslotte: als u denkt het slachtoffer te zijn geworden van fraude via internetbankieren, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw bank en Card Stop (070-344.344) om uw bankkaart en/of rekening te laten blokkeren.