In de reclameboodschap worden vijf vrouwelijke atletes naar voor geschoven uit verschillende hoeken van de Arabische wereld. Nike wil met deze video vrouwelijke atleten een hart onder de riem steken en anderen inspireren.

De video begint met een vrouw die nerveus aan haar hoofddoek prutst. Dan zegt een stem in een Saudi dialect ‘Wat zullen ze over je zeggen? Dat je niet zomaar buiten mag zijn? Dat het niet vrouwelijk is? Dat je hier niet voor gebouwd bent? Maar misschien zeggen ze wel dat je sterk bent. Dat je niet gestopt kan worden, dat je altijd een weg vindt. Door jou ziet het er allemaal zo gemakkelijk uit. Door jou ziet het er goed uit. Misschien zeggen ze dat jij “the next big thing” bent.’

De video werd op een week tijd al meer dan een miljoen keer bekeken op Youtube. Nike wil een authentieke boodschap brengen met deze video. ‘We willen de verhalen van ongelooflijke atletes naar voor brengen om zo anderen te inspireren’, zegt Rasheed, de communicatiemanager voor Nike in Dubai

Verandering

‘Nike wil de kracht van sport gebruiken om de gemeenschap positief te veranderen’, zegt Rasheed.

Zahra Lari is één van de vijf atletes. Ze staat bekend als ‘ijsprinses’ in de Verenigde Arabische Emiraten en is professioneel schaatsster. ‘Mensen zeiden dat ik danste in het bijzijn van mannen. Dat wordt niet geaccepteerd in mijn cultuur’, zegt Lari aan CNN. ‘Ik draag een hoofddoek, ik ben moslim, in kom uit een woestijnland maar ik beoefen een wintersport. En dat is ok.’ zei Lari aan Nike.

De andere atletes in de video zijn: de Tunesische schermster en olympische medaillewinnares Ines Boubakri, Parkour trainer Amal Mourad uit de Emiraten, Saudische zangeres Balqees Fathi en Arifa Bseiso, boxer uit Jordanië.