Eén op tien winkels staat leeg
Een leegstaande winkel in Roeselare. Foto: STEFAAN BEEL

Er worden meer nieuwe winkels gebouwd dan de markt aankan.

Vastgoedadviseur Locatus maakte vandaag de resultaten bekend van zijn meest recente inventarisatie: ruim 20.000 Belgische winkelpanden staan leeg. Op een totaal van 209.000 panden is dat net geen 10 procent. Het probleem is tamelijk evenredig gespreid over de drie landsdelen. Het is al het tiende opeenvolgende jaar dat de leegstand toeneemt.

De winkels blijven steeds langer leegstaan. Het aantal winkels dat langer dan drie jaar niet verhuurd is, bedroeg in 2012 nog ongeveer 3.000, maar is nu verdubbeld naar ongeveer 6.000.

De leegstand stijgt ondanks dat er steeds minder winkels zijn. Vorig jaar zijn 1.500 winkelpanden verdwenen, deels door afbraak en deels door verbouwing tot bijvoorbeeld woningen. Maar tegelijk neemt de oppervlakte van het winkelpark nog steeds toe, doordat de gemiddelde winkel groter is geworden. Vorig jaar is er nog 100.000 vierkante meter aan winkelruimte bijgekomen. In tien jaar tijd ging het om een toename met 3 miljoen vierkante meter. ‘Er wordt in België meer gebouwd dan de markt kan absorberen’, concludeert Locatus. Onder meer door de groei van de e-commerce neemt de omvang van de detailhandel af.

De leegstand is het hoogst in de grote steden. Daar gaat het om zo’n 15 procent, of één op de zeven winkels. De locaties buiten de stadscentra (baanwinkels, shoppingcentra, meubelboulevards) doen het beter met een leegstand van 6 procent.

In de meeste leegstaande winkelpanden zat voorheen een café. Ook damesmodezaken, restaurants, kappers en minisupers veroorzaken veel leegstand.