‘Bescherm kinderen en verbied vrachtverkeer rond scholen’
Toen het jongetje overstak, belandde het onder de truck en werd even meegesleurd. Foto: Michel Vanneuville

‘Er zijn veel mogelijkheden om de schoolomgeving veiliger te maken, maar die alternatieven vallen vaak in dovemansoren.’ Mobiliteitsexpert Kris Peeters is kritisch na het ongeval in Brugge gistermorgen.

De zesjarige Yamen stak woensdag de straat over toen hij aangereden werd door een vrachtwagen. In het ziekenhuis overleed hij aan zijn verwondingen. Yamen was pas in oktober als Syrische vluchteling met zijn moeder , broer en twee zussen in België aangekomen. Zijn vader was in Syrië gedood. De school van de jongen, het Sint-Lodewijkscollege aan de Gistelse Steenweg, reageerde verslagen op de gebeurtenissen.

Het parket van Brugge stelde een deskundige aan om de precieze omstandigheden van het ongeval na te gaan. Die stelde vast dat de truckchauffeur in de fout ging, Die verklaarde dat hij het jongetje niet opmerkte en volgens hem uit een zijstraat kwam. Maar dat zou niet kloppen. ‘De vrachtwagenchauffeur had nochtans een spiegel die op de neus van zijn vrachtwagen gericht stond. Als hij had gekeken,, had hij het jongetje kunnen zien’, aldus het parket. ‘Omdat er geen sprake was van overdreven snelheid of alcohol, werd zijn rijbewijs niet onmiddellijk ingetrokken.’

Zo’n vier jaar geleden besliste de school om de gemachtigde opzichters af te schaffen: niet-politieagenten die wel een verkeersopleiding hebben gevolgd om kinderen te begeleiden in het verkeer en hen voor de schoolpoort te laten oversteken. Volgens de directeur Marc Slosse was de beslissing van de school ingegeven door commentaar van de politiecommissaris die gezegd dat gemachtigde opzichters alleen kinderen mogen helpen met oversteken, niet kinderen met ouders.

Wegcode aanpassen

Voor verkeersspecialist Kris Peeters is het duidelijk: de oorzaken die een onveilige schoolomgeving creëren, moeten worden aangepakt. ‘Zwaar vervoer en schoolgaande kinderen is geen goede combinatie. Er worden te weinig duidelijke afspraken over schoolomgevingen gemaakt en van de instrumenten die voorhanden zijn, maken we geen gebruik.’

‘Iedereen wil snelle infrastructurele inspanningen’, zegt Peeters. ‘We moeten ons geen illusies maken. Dat lukt niet op korte termijn. Maar er zijn alternatieven, zoals (vracht)verkeer verbieden op bepaalde momenten of de wegcode aanpassen. Die aanpassingen kunnen in principe morgen al worden doorgevoerd.’

Meer en meer wordt intussen naar Kortrijk gekeken. Sinds de start van het schooljaar kreeg het zware werfverkeer daar restricties opgelegd. Een uur voor de eerste schoolbel en een halfuur na het einde van de schooldag mogen die zware vrachtwagens niet meer in de schoolomgeving rijden. ‘Dat is een voorbeeld van een positief initiatief’, aldus Peeters. ‘Maar we moeten er geen doekjes om winden: het blijft vrij beperkt.’