Zweden scoren met design mondmaskers
Foto: Airinum

Modieuze mondmaskers zijn al langer aanwezig op catwalks in China, waar de luchtvervuiling abominabel slecht is, maar ook bij ons sijpelen de doemberichten over ongezonde lucht vaker door. Een Zweedse start-up speelt daar handig op in door het ultieme mondmasker te ontwerpen.

Mode en comfort zijn niet altijd een goed huwelijk, maar het is een vaststaand feit dat we op veel plaatsen in de wereld niet meer om luchtvervuiling heen kunnen. Waar mondmaskers in China al veel langer een onmisbaar accessoire is, lijkt die trend nu ook stilaan naar Europa over te waaien, waar die enigszins profiteert van het concept athleisure, sportkleding dragen in je vrije tijd.

Waar Chinese ontwerpers al langer proberen om het mondmasker een aantrekkelijk jasje te geven (zoals Wang Zhijun die Yeezy-sneakers verknipte), zijn er nu ook een aantal Europese spelers die dat ambiëren, en tegelijk de efficiëntie van een mondmasker willen verhogen. En dat mag tegenwoordig al iets kosten.

Gemis

De Zweedse start-up Airinum is zo’n nieuwe speler. Alexander Hjertström richtte het bedrijfje op nadat de astma die hij als kind had opnieuw opspeelde tijdens een studieverblijf in India, en hij ontdekte hoe weinig efficiënt sjaals en mondmaskers uit ziekenhuizen zijn om het probleem tegen te gaan. De zoektocht naar een degelijk en comfortabel mondmasker leverde echter niets op, en het idee voor een eigen bedrijf was geboren.

Met de hulp van het crowdfundingplatform Kickstarter zamelde hij samen met drie vrienden genoeg geld in om een eigen masker te ontwerpen met vervangbare filters, die voldoen aan de N99-standaard van het Amerikaanse National Institute for Occupational Safety and Health, wat betekent dat 99 procent van de vervuilende partikels in de lucht wordt geweerd. Elke filter is goed voor zo’n honderd uur gebruik.

‘We hebben elk aspect van het mondmasker verbeterd: het zit beter, het werkt beter. De ventilatie en de mogelijkheid om filters te veranderen is uniek’, vertelt Hjertström aan CNN.

Door de vorm sluit het (tevens wasbare) mondmasker ook perfect aan op het gezicht, waardoor er geen vervuilende deeltjes kunnen binnenglippen langs de zijkanten. En ook het oog wordt bediend, de slogan van het bedrijf luidt niet voor niets a Swedish design statement.

Duur

Het bedrijf werkt vanuit Stockholm - waar de lucht nog steeds veel zuiverder is dan in heel wat andere hoofdsteden - maar de maskers worden intussen al in meer dan vijftig landen verkocht en de hoge prijs (75 dollar voor een volwassen versie, 65 dollar voor een kinderversie) vormt steeds minder een obstakel voor het grote publiek.

Bovendien blijven de ondernemers inzetten op innovatie. ‘Ons doel is om nog meer mensen te bereiken en zo veel mogelijk feedback te krijgen zodat we het product kunnen aanpassen en verbeteren. We willen het beste mondmasker maken voor wie die de schoonste lucht wil inademen’, aldus Hjertström.